söndag 14 juli 2019

Att upptäcka saker

Lördagen var en sådan dag som man upptäcker saker! Vart man än gick, så snavade man över en Upptäckt. Man kände sig som Sven Hedin, eller möjligen Nalle Puh ute på Expotition. Förmodligen mer som Nalle Puh.
Det första jag upptäckte var en liten pyjamasflicka som var ute och letade efter jordgubbar, det gäller ju att få i sig av alla kostcirkelns delar. En mycket bra upptäckt får jag säga!

Nästa upptäckt var av ett helt annat slag, nästan lite mer arkeologiskt, om man nu inte har så snävt synsätt på vad som är arkeologi. I alla fall tycker ju jag att om man hittar en gammal tegelvägg som man inte haft en aaaning om att den fanns där, trots att vi bodde i huset i över 30 år, det är väl ändå lite märkvärdigt? Nästan arkeologiskt, fast utan spade?

Det var nämligen dags att fortsätta jobbet på det gamla uthuset och det var en utmärkt lördag att utföra det på. Soligt men inte för varmt och vi hade en fin dag fylld av lite trädgårdspåt, lite utgrävningar (mer om det senare), jordgubbssaft och hemskördad potatis och bönor och - som sagt - ett visst mått av huspåtande. Svärsonen och maken rev först ner, för att sen bygga upp igen. Lite som när man drar upp för att sen sticka om, inbillar jag mig.


När man traskade runt uthuset upptäckte man fler saker - de nyrenoverade fönsterna till exempel, som Grynets och Pyrets farfar fixat.
Sen gjorde jag en Musikalisk Upptäckt, jajamen. Grynet kan spela munspel! Och gunga samtidigt. Kvinnlig simultankapacitet så det stänker om det. Ljuva toner flöt ut över trädgården när hon gungade.

När det var färdiggungat grävde Grynet och Pyret och jag i sandlådan, med spadar och allt. Vi grävde ner fötter och gjorde sandtårtor och rätt vad det var gjorde vi en arkeologisk upptäckt av prima slag. Ingen gammal pilspets eller mumie eller så, utan något mycket mer spännande! En ring minsann. En liten en, med körsbär på som nog bleknat en aning när den legat där nere i kulturlagerna.

Tja sen var det kanske inte så himla mycket fler upptäckter, men jag tycker nog ändå att det var rätt bra jobbat för en vanlig lördag i juli?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.