fredag 6 april 2012

När maken påskstädar

...ja då blir det kanske inte riktigt som när andra människor städar. Tror jag?

För att börja från början, vilket kan vara en lämplig start: Det är påsk. Då kan det vara bra att ha litet städat, det tycker hela Huliganfamiljen, utom möjligen Huliganen som sätter sig över såna futiliteter som städning.

- Jag ska bona köksgolvet! utropade maken hurtigt när jag drog iväg till jobbet med Huliganen och Zoya i släptåg.

När vi kom hem hade han tvättat och polishat en första gång. Men han var inte riktigt nöjd. En bekymrad rynka syntes i pannan och han beslöt sig för att ge det en omgång till.

- Gör du det! sa vi uppmuntrande och flydde ut i växthuset för att äta lunch. (Detta var alltså igår, när det fortfarande var vår och inga arktiska vindar ven kring öronen, inget iskall regn piskade mot ansiktet).

Efter en stund kom maken ut för att också stärka sig med litet lunch.

- Gick det bra med polishandet? undrade jag, artigt intresserad.

- Bra och bra... sa maken lite tveksamt. Alltså, det beror på vad man menar med "bra". Och om man vill följa normerna. Eller om man vågar tänka utanför boxen? Det där med "bra", nog är det ett ganska subjektivt begrepp? funderade han vidare.

- Tala ur skägget! sa jag uppfordrande då, jag begrep ju ingenting. Hur pass mycket filosofi kan man göra av att polisha golvet? undrade jag tyst för mig själv.

- Det kan hända att det blev lite mycket polish, sa maken. Men jag tröstade honom och sa att det var väl bara att torka upp överflödet i så fall? Ingen fara skedd, sa jag. Dessutom, påpekade jag, behöver nog köksgolvet en rejäl duvning, det slits rätt bra av små västgötaklor när Huliganen sladdar runt hörnorna. (Om man tror att vi beslöt oss för att ha parkett i köket innan Huliganen tog över vårt hem, ja då tror man fullständigt rätt!)

Maken sa då att det var inte det där med polish på golvet som bekymrade honom. Snarare polish på tapeterna. Och den fasta inredningen.

- Men herredumilde, har du polishat tapeterna?? utropade jag förbluffat.

Maken kastade sig då in i en lång förklaring som inbegrep en polishflaska som stod öppen, en golvmopp på vift och en make i närheten. - Aha! sa jag, det var moppen som slog omkull flaskan, som stänkte på tapeten och på skåpen! Då var det ju moppens fel, helt enkelt.

Maken utkämpade en kamp mot sitt samvete, det syntes lång väg. Och sanningskänslan segrade, det gjorde den. - Det var inte moppen som slog omkull flaskan. Det var jag, när jag skulle rädda flaskan och liksom råkade vifta omkring på alltsammans. Hade jag bara låtit moppen falla i lugn och ro hade inget hänt, sa maken lite moloket.

Fast inte är det något att vara moloken över? Tvärtom tycker jag det är lysande att vi möter påsken med ett renstädat hus - och hur många är det som kan skryta över att ha polishade tapeter, undrar man?

10 kommentarer :

  1. Ja, inte vi!
    Här inköptes polishen för ca: tre veckor sedan, men ingen har liksom lyckats öppna flaskan.
    Eller, om sanningen ska fram, ingen har liksom ens brytt sig om att försöka öppna flaskan!!!
    Det blev ju Påsk ändå!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir det påsk ändå! Det är inte så ofta flaskan öppnas hos oss heller, måste jag erkänna. Men om maken VILL polisha golvet så är inte jag den som sätter mig på tvären ;-)

      Radera
    2. Men VAR är kommentarslänken?! Är det bara jag som inte får upp den?

      Nåväl – MYCKET imponerad över maken som ens tänker tanken att bona golv?! Här kommer inte ens jag på tanken...? Bonade tapeter får man se som en ren bonus.

      Sen tog det ett par sekunder innan jag förstod varför ni helt plötsligt hatade poliser i fjärde stycket... :)

      Radera
    3. Jag vet inte? Puts väck? Det där med datorer, alltså... inte konstigt man blir gråhårig.

      Hatar poliser gör vi inte! Om de inte ger oss parkeringsböter... och då är det nog mer ett milt ogillande.

      Radera
  2. Ett stånde citat hemmifrån, som brukar locka fram ett leende: "Men anden den var god!"
    (Fänrik Ståls sägner)
    För övrigt: Grattis till den nyblivne filosofie magistern.

    SvaraRadera
  3. Så sant som det är sagt: så länge anden är god bryr man väl sig inte om polish på tapeterna!?

    Herr magistern tackar och bockar!

    SvaraRadera
  4. Polishade tapeter är nog inte så dumt, funderar jag högt! Kan man få en hur-man-gör beskrivning av maken listat från 1 till the end? Det måste ju vara himla smidigt att torka av när en hund eller två far in och skakar loss kroppen efter en blöt dag ute?!

    Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anki, det tänkte jag inte ens på! Det är ju faktiskt lysande, om man tänker efter. Den där maken, han är nog klokare än man kan ana!

      Radera
  5. Rent och snyggt även i hörnen. Ett alldeles särdeles väl utfört arbete av den därade maken, tycker jag...

    SvaraRadera
  6. Grundlig, det är maken i ett nötskal. Om det så gäller att inventera riksvägar, sortera skalbaggar, gräva efter gammalt skit eller, som nu bevisats, städa i Huliganhemmet.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.