lördag 7 juli 2012

Nu kan hon väl sluta klaga?!

Dottern är för det mesta en snäll dotter. Bra på alla sätt och vis. Men hon har sina hang-ups, hon som alla andra. (Själv avskyr jag ju till exempel ostron; visa mig ett ostron och jag ger det onda ögat och väser "vik hädan, Satan"). Dotterns hang-up är att hon klagar på vår kristallkrona. Inte för att hon tycker den är ful (vilket hon kanske i och för sig gör), utan för att den är dammig.

Man bjuder henne generöst på middag och vad händer? Ungen stirrar ogillande på kristallkronan och undrar när vi tänker putsa den? Otack är världens lön, säger jag bara.

Kristallkronan är ett av makens få (kanske det enda??) spontaninköp. Vi var på jakt efter en och letade i diverse loppisar och antikaffärer. Så snubblade vi över denna på Clemens Antik och den var något dyrare än vi tänkt oss - så jag sa klokt att vi får väl tänka lite på saken? OK sa maken, som är mycket för att göra kloka och genomtänkta köp, inte alls en sån där slarvig spontanshoppare som jag. "Vi går ut och promenerar ett varv runt kvarteret och tänker på saken". Sen hann vi inte mer än ut på trottoaren förrän maken högst okarakteristiskt sa att äh, vad sjutton, vi går in och köper den. Så då gjorde vi det.

Nu hänger den där hemma, komplett med små bockhuvuden i mässing och allt. Men sorgligt dammig.

Fast inte nu längre! Nä, för maken och jag har tillbringat första semesterdagen med att tvätta den. Vilken glans! Vilken fägring! Och så passande, nu när vi får middagsbesök av Zyrran och Zoya.

Det är väl det naturliga att göra sin första semesterdag, tvätta kristallkronor? Eller är man knäpp då?




10 kommentarer :

  1. Älskar kristallkronor och små kristallpryttlar. Får tyvärr inte plats med någon krona här hemma.
    Bra köp av maken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där var han faktiskt lysande!

      Hur går det med valparna? ;-)

      Radera
    2. Mycket bra tack. Växer och frodas, riktiga heffaklumpar, mycket mat när de bara är 3 st.

      Radera
    3. Ååhhh.... säger jag bara. Tur att det är långt till er ;-)

      Radera
  2. Kära Irene,
    med tanke på att frun har en väl fungerande kamera och att hon dessutom verkar kunna hantera denna väldigt bra så skulle en liten bild som illustration varit väldigt på sin plats.
    Detta kan man iaf tycka om man som jag är väldigt okunnig i kristallkronor- och bockhuvuden.
    I övrigt så har jag viss förståelse för dotterns klagan, men å andra sidan så är det era prismor och mässing och om jag förstått saken rätt så ombads dottern inte att putsa kronan, så då kan den väl vara hur dammig som ni önskar själva!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Maja, din önskan är min lag!

      Precis, hade jag satt dammtrasan i nävarna på henne och beordrat slavarbete, DÅ hade hon haft rätt att klaga, kan man tycka. Men nu ska nog även hon bli nöjd... :-)

      Radera
    2. Kära Maja,

      Rent hypotetiskt (naturligtvis), kan det ju möjligen ha förekommit att diverse föräldrar har... kommenterat... fönster och dylikt som eventuellt behövts putsas när de varit bjudna på middag hos dottern. I Huliganfamiljen faller äpplet inte långt från trädet, skulle jag vilja påstå.

      Oavsett vilket, mycket fint putsad kristallkrona!

      Radera
    3. Klaga på fönsterputsning?? Vi?! Nä nu förstår jag inte alls vad du menar. Inte ens hypotetiskt. ;-)

      Radera
    4. Oj, jag kanske inte skulle lagt mig i!!!
      Fast jag måste nog erkänna att jag har inget svårt alls att sätta mig in i båda parters tankegång!
      OCH, varför putsa fönster???
      De blir ju bara smutsiga med en gång!!!
      Kram på er båda!

      Radera
    5. Klart du skulle! Och jag får väl erkänna att det ligger en del i det där med fönsterputsning...

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.