måndag 20 augusti 2012

Geografi och temperament.

Maken och jag satt och diskuterade i den ljumma sommarkvällen. Ljumma sommarkvällar, det är då livet känns som lättast att leva och vi spekulerade godmodigt om såväl det ena som det andra.

Efter ett tag utropade maken förnöjt att vi har det så bra - och inte är det särskilt ofta vi grälar heller. Det har han faktiskt rätt i, för med tilltagande ålder blir jag mer och mer godmodig av mig, humöret som svallat vildsint har med åren blivit mer som små rullande dyningar.

Emellanåt ryker vi ju dock ihop, hur vore det möjligt annars? Jag menar, det händer ju att maken tycker så inihoppsan fel att man liksom måste hetsa upp sig lite.

Häromveckan hade vi just en sån urladdning - hett och upphetsat grälade vi om en sån viktig sak som om sommarvädret verkligen varit så uselt som det sades överallt - bl.a. av mig. Maken hävdade att det inte varit det. Jag hävdade minst lika envetet att det hade det.

Så småningom insåg vi dock det löjliga i att gräla om vädret så vi blev sams igen.

Detta fnissade vi nu åt - herregud så löjligt!

- Så dumma vi var!  skrattade jag.
- Så dum du var! skrattade maken minst lika glatt
- Jag?! sa jag förvånat. - var inte du lika dum? undrade jag sedan.
- Äsch det var jag väl inte, sa maken då. Sen påstod han att jag var lite som Tyskland, alltid beredd att gå till attack mot andra små oskyldiga länder, åtminstone i ett historiskt perspektiv. Jag förutsätter att han bildligt talat såg sig själv som ett litet oskyldigt land.

- Vi kanske ska bygga en Magniotlinje för säkerhets skull, så du är säker i mitt aggressiva sällskap? sa jag lite svalt. Då såg maken lite fåraktig ut.


7 kommentarer :

  1. Vi har lite liknande diskussioner hemma. Min kommentar brukar vara att påpeka att inget fredsavtal mellan Tyskland och Finland slutits...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Touché!! Det är rätt, man ska aldrig vara svarslös.

      Radera
  2. Men så lär vi oss också Tysklands historia i folkskolan med Bismarck, bröderna Grimm och Nena. Polens historia nämns bara i samband med att Tyskland tog hand om det lilla landet. Tänk på det du, Make! (vem kommer ihåg en som inte tar för sig?!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kära hustrun har, vilket ibland händer, fått saker och ting om bakfoten. Min synpunkt till henne angående våra gräl var: "Du är precis som Tyskland; det är alltid du som börjar".
      /Maken

      Radera
    2. Hear, hear, Anna-Karin!

      Och som genmäle till dig, käre make, kan jag bara säga: Pah! och fnysa. Eftertryckligt.

      Radera
    3. Käre anonyme Make.
      Tro inte att du kan vara anonym här inne på frugans blogg.

      Se upp så inte hennes tanks invaderar en liten del av dina skenben en skum natt!

      Radera
    4. Jag kan ju alltid ta hjälp av min egen guerillastyrka - Huliganen! Han är bra på skenben.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.