onsdag 13 februari 2013

Det där med näbbfibulor

Ja vad ÄR det egentligen? Man överhopas av frågor (ok, frågA. I singular) från vetgiriga medmänniskor (-a). Och där står jag som ett fån och har ingen aning.

När man inte har någon aning, ja då googlar man. Vad dyker då upp som femte sökresultat? Jodå, ens egen blogg minsann! Man drar då slutsatsen att detta med fibulor inte kan vara ett rykande hett och omfattande ämne direkt. Googlar man efter bilder så hittar man några - men man får också upp bilder på Huliganen! och Crock-Pottan! Det muntrar säkert upp den inbitnaste och dammigaste arkeolog.

Maken vet dock på råd, han mailar raskt över en näbbfibula som jag kan dela med mig av till en kunskapstörstande omgivning.


Men vad är det för klassificering?! undrar man såklart. Jag rådfrågar mitt eget näbbfibulaorakel. Han kastade ett getöga på den och säger att det förmodligen är en G3:a - men om det är en a), b) eller c) förtäljer inte historien. Det får bli som en liten cliffhanger, helt enkelt.

... och ja, jag vet. TVÅ inlägg en vanlig sketen onsdag, det är ju inte klokt! Men har man en näbbfibulamission att fylla så har man, då får ingen möda vara ospard.

edit: maken läste inlägget och undrade sen lite försiktigt om jag inte skulle berätta vad det är för något? Det kan ju vara en berättigad fråga, så jag vill härmed tala om att en fibula är ett slags dräktspänne.
Jo just det, maken sa också att den är av brons. Och från Vendeltid. Och nu känner jag att vi nog har uttömt fibulors bloggpotential - för ärligt talat, så himla spännande är de väl inte?


8 kommentarer :

  1. Jo du, Irene! Nu blev det intressant!!!
    Jag hade med min fantasi, föreställt mig att det var ett litet råttdjur och därför bestämt mig att jag INTE var intresserad!!!
    Men dräktspänne och historia är intressant för att t.o.m kunna vara kul så låt gärna mannen förklara lite till.
    Hur såg dräkterna ut som dessa spännen satt på t.ex.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu gjorde du maken väldigt glad Maja! ... och det kan nog gå att övertala honom att bidra med lite mer i bloggen...

      Radera
  2. The subtleties of google translate mean I am still not quite sure what it is; I think it looks like you should have three and balance an ornate plant pot on them to help the roots to drain...but I think, if google translates your oracle correctly, perhaps it is a bronze costume buckle. What I could not glean is where it came from, or how you have it. I am sure you have said, but Google translate seems reluctant to pass on the information.

    SvaraRadera
    Svar
    1. No pot (that would have made sense!), but it is a costume buckle. As you know K is studying archaeology at the moment, and more precisely buckles... when he is not studying latin, that is!

      Radera
  3. Ha ha... jag gjorde just det vid förra inlägget i samma ämne, och hittade just denna blogg på en femteplats. :) Google är fantastiskt, typ. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just precis! Jag kommer att bli vida känd i fibulakretsar!

      Radera
  4. Google translate tell me it's a buckle, and suggests you think it's boring where I think it's fascinating.

    Reading your posts is always rather fun courtesy of Google ... it offered "Beans are like the spouse's melody" for one line of your last post ... still working that one out!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh no! Not boring - but I perhaps not quite so fascinated as my husband - who has a real talent for finding everything from bugs to buckles interesting. It's never boring to married to him.

      He does not, however, like beans. And since he IS my favourite husband, we didn't have any beans in the chili con carne :-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.