söndag 19 juli 2009

Tankar om tagetes


Jag är nog lite motvalls av mig. Jag gillar tagetes. Dels för att de är lättodlade, dels för att de (småblommiga) luktar gott, dels för att de är gula och det tycks vara så oerhört ute med gula blommor. Allt ska vara rosa och blått och vitt tills man nästan storknar. Alltså har jag en rabatt med tagetes, gul och röd slingerkrasse och andra gula blommor. Belåtet har jag utropat "jag gillar tagetes!" när andra förfasat sig. Jag har myst åt att inte följa trenderna, att vara en fritänkare i trädgårdsblommornas rike. Vad händer? Jag upptäcker att tagetes börjar bli inne igen. Allt Om Trädgård omnämner dem i positiva ordalag. Suck.

Rör inte mina tagetes! vill jag utropa. Låt dem undgå trendighetens fälla. Låt mig få ha dem ifred.

2 kommentarer :

  1. Nu när jag äntligen lyckas kommentera (tack för hjälpen) vill jag bara säga att gula rosor i så fall är ju en jättebra kombination av omoderna gula blommor och rosor. Känner inte honungsrosen sig lite ensam?

    SvaraRadera
  2. Inte alls - den har ju sällskap av den alldeles gule Graham Thomas!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.