måndag 24 maj 2010

Här går det undan

Vips! så var det helg. Och svoosch! så var den över. Alldeles för fort. Alldeles för tidigt sitter man här och bloggar också, vid en tidpunkt när man, morgonmänniska eller ej, borde ligga och sova sin skönhetssömn. Jag kan ju säga att det är inte för att jag inte behöver min sån (skönhetssömn alltså) som jag är vaken, ånej. I så fall borde jag sova till bortåt halvtre i eftermiddag.

Men nu är det så att barnen varit hemma och nu skulle dottern flyga tillbaka.

- Flyget går tidigt, meddelade hon. Så det går inga tåg direkt från Lund till Kastrup.
- Gör inget, sa den ömme fadern, jag kör dig till Svågertorp (sista stationen före Öresundsbron).

När han fick höra att detta innebar att han måste kliva ur sängen kl FYRA!! bleknade han, men vidhöll modigt att jo, han skulle köra. Därfär sitter vi nu här, Huliganen och jag och tycker att huset är så tomt, och timmen så tidig. Ja vissa av oss har ju redan somnat om på mattan. Det är inte jag.

Sonen körde hem redan igår. När han precis gav sig iväg kom jag på att oj, jag har ju glömt att ta minsta lilla bild, jag som har ny kamera och allt! Man hade nog inte passat till pressfotograf - vilken tidning vill ha en fotograf som glatt säger att ojdå, jag glömde visst att ta en bild på det kungliga brudparet/vulkanutbrottet/presidentbesöket? Jag for i alla fall ut som en skållad råtta och hann ta en bild innan det var alldeles för sent, men det var i sista ögonblicket!



Vi drog ut till Dalby stenbrott för att ta en promenad, Huliganen, dottern och jag. Det gick uppför och nerför och skuttades och skälldes.



Vi tog också små trevliga bilder för att visa upp den glada matten och hunden på bloggen:
Jamen se glad ut för sjutton! Öronen framåt!

Inte var det vansinnigt varmt, men somliga ville bada:
Den här pinnen blir bra, kasta den till mig, matte!
(Somliga har dålig uppfattning om hur stora de i själva verket är)


Med denna fjuttiga pinne fick Huliganen låta sig nöja

När man badat, så måste man ju skaka sig. Företrädesvis på matte.
Sen åkte vi hem och badade Huliganen igen, jo för han hade rullat sig i jord, luktade unket sjövatten och var allmänt icke-fräsch. Det tyckte han var högeligen onödigt. Jag vill bespara er onödigt lidande så ni får inte se någon bild på Mycket Olycklig Nybadad Hund (mest för att jag inte tog några, genomblöt som jag var efter den persen).

Sen var nästan helgen slut, men vi hade hunnit med massor:

- titta på karnevalsspexet
- gå på födelsedagsfika hos systerdottern i ljuvligt solsken och ätit massor av jordgubbstårta och hembakta kanelbullar
- träffat liten söt schnauzerflicka
- blivit utbjudna av dottern och sonen på restaurang och ätit så vi gick upp en storlek eller två
- shoppingrunda på stan med dottern
- sitta på altanen i solskenet
- attackera murgrönan för att få lite rättning i ledet
- krafsa i en eller annan rabatt

Nu blev ni imponerade va? Vavava?? Medge det!

Anledningen att vi blev utbjudna var att det faktiskt drar ihop sig till bröllopsdag i Huliganhemmet. Ett ohyggligt antal bröllopsdagar har det blivit, 30 närmare bestämt. Rysligt trevligt att bli utbjuden så, så vi erbjöd barnen på stående fot att detta kan de få göra om alla bröllopsdagar om de så vill, vi ska inte sätta oss på tvären.

För att säkerställa att det blir fler bröllopsdagar fick vi böcker: Don'ts for Wives/Husbands. Fulla av goda råd. Jag vill ju inte undanhålla er dessa recept på ett långt och lyckligt äktenskapligt liv, så jag delar frikostigt med mig av råden. Funkade de 1913 så funkar de idag! 

Don't let your husband sharpen lead pencils all over your drawing-room carpet. He will be none the happier for it and the carpet will suffer as well as the maid's temper

Don't say you can't go abroad if your husband wants to, because you don't like the Channel crossing and you hate foreign ways and foreign food. Subordinate your wishes to his for once, and you'll be surprised to find how much pleasure you might pick up by the way.

Don't try to regulate every detail of your wife's life. Even a wife is an individual, and must be allowed some scope.

Nu ser jag framtiden an med tillförsikt! Men jag undrar ju lite hur vi har klarat oss så pass länge utan att ha fått dessa goda råd tidigare?

5 kommentarer :

  1. Se där! Nyttigheter att ta med sig till det egna äktenskapet som visserligen bara varat i 26 år men som å andra sidan föregåtts av träningsäktenskap. Inser att jag således gör husse sällskap över kanalen (går Öresund lika bra?) för fortsatt lycka. Och att det är dags att sätta ner foten vad beträffar pennvässandet (inte för att han vässar blyertspennor på mattan eller att vi ens har mattor) men i rent förebyggande syfte. Och bjuda sina välgifta föräldrar på middag är en utmärkt idé; måste komma ihåg att tipsa de egna kottarna.

    SvaraRadera
  2. Even a wife is an individual.

    Det här tror jag att jag ska göra till mitt motto. Skam till sägandes får jag väl erkänna att jag är den som vässar pennor i den här familjen (jag älskar vanliga gammaldags blyertspennor), men inte kommer det någon jungfru och städar efter mig. Som tur är, för man vill ju inte ha en arg och bitter jungfru efter sig.

    Passar på att gratulera på bröllopsdagen. Om vi inte slitit ut oss med att anlägga uteplatser, hade vi nog bjudit hem er på ett glas bubbel. Men det kanske ni kan komma på när stenen är lagd?

    SvaraRadera
  3. Bitte: det gläder mig att dessa små tips även kan komma ert äktenskap till godo! Skulle det behövas fler så bara hojta till, där fanns många små guldkorn att läsa. Men, som sagt, se upp med blyertspennorna1

    Anna-Karin: det är nog tur, det där att man inte har någon jungfru, det hade man nog blivit lite nervös av...
    Vi kommer ilandes när som helst och dricker bubbel, jajamensan!

    SvaraRadera
  4. Oj oj så mycket fint! Jag vet inte ens vad som var finast- Huliganen, matten, dottern eller sonens bil?!

    SvaraRadera
  5. Lotti, det är Huliganen såklart! Han är solen kring vilken alla vi andra små fjuttiga planeter kretsar, han är centrum i universum, bäst, störst, vackrast och tja, helt enkelt bäst. Tycker han själv.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.