onsdag 26 maj 2010

Utmaningen


Jag har blivit utmanad!

Inte på att springa fortast (vilket är tur).
Inte heller på att sjunga (vilket också är en rasande tur för min omgivning)
Inte i armbrytning. Eller höjdhopp. Eller att recitera limerickar i halsbrytande fart.
Inte på något som kräver en större mental eller fysisk ansträngning vilket jag är oändligt tacksam för!

Utmaningen, som kommer från Nilla är att lägga ut en bild. Den tionde bilden man har lagrad. Överraskande nog är detta inte en bild på Huliganen eller en ros. Nej, detta är en bild på vackra Flisan, en liten häst med stor pondus och integritet. I likhet med Huliganen (och alla andra djur som funnits i vårt hem) var detta en dam med attityd. En som visste vad hon ville. Men där Huliganen är mer ett stort Fuck-you! så var detta en mild, blid och vänlig varelse. Väluppfostrad som få - men med en kärna av stål. Det ord som först kommer för mig är att detta var en Dam med Grandezza. Hon nådde nätt och jämt upp till storhäst-storlek men var den som styrde i stohagen. Hon skulle aldrig drömma om att bitas, sparkas eller vägra gå in i en transport - men hon tolererade heller inte dålig ridning. Man insåg snabbt att antingen rider man artigt, i god balans och väldigt väl, eller också kliver man av. För annars blir man avskickad.

I sex år fick vi förmånen att ha henne hos oss, men en förfärlig novemberkväll 2004 fick hon tarmvred och fick sluta sitt liv på Helsingborgs Djursjukhus.

Jag saknar henne fortfarande något alldeles förfärligt.

Utmaningen skickar jag härmed vidare, helt kravlöst, till:

Det borde väl kunna bli en mycket varierad blandning av bilder?

P.S. Jag erkänner - jag har fuskat. Flisanbilden låg som nr 11. Nr 10 var en aptrist jobbrelaterad bild. Fy på mig.

10 kommentarer :

  1. Jag tycker den är en bild med mycket kontakt och värme! Och vilken fin historia!

    SvaraRadera
  2. Den tionde bilden lagrad vardå? Jag har ju mappsystem och gud vet allt. Fast det ger ju mig en fördel onekligen.

    Flisan lilla, tack gode gud att jag slapp rida dig mer än en gång. Vi höll båda på att dö på kuppen kändes det som. Hon riktigt RÖÖÖÖÖS av obehag när jag kom upp.

    SvaraRadera
  3. Och jag som lånar tid på jobbet och läser din blogg och så hittar jag det här. Nu vill jag bara hem och kolla vilken 10:e bilden är. Jag tar de som ligger i kameran eftersom jag precis som Anna-Karin har allting fint lagrat i mappsystem. Eller så väljer jag en intressant mapp och tar 10:e bilden där. Tål att tänka på, tur jag är kvar på jobbet - så kan jag tänka lite..... Kram och tack för utmaningen!

    SvaraRadera
  4. Mappsystem här med vettu`!

    Det roliga är att det var just en sådan utmaning som gjorde att jag började blogga. Folk utmanade mig i sina bloggar utan att jag själv hade en blogg (jag skrev bara Dino-berättelser för lapphundstidningen och till Dinos hemsida på den tiden), och faktum var att att jag inte var ett dugg sugen på att börja blogga ens.
    Men efter en väldig massa tjat så gav jag efter och startade en blogg som sköttes MYCKET sporadiskt till en början.
    Men vilken TUR inser jag nu, att jag sedan började tycka att det var rätt kul, annars hade jag aldrig "lärt känna" er! ♥

    SvaraRadera
  5. Nilla: tack! Hon var en speciell häst.

    Anna-Karin, Annika och Jea: jamen mappar hit och mappar dit, jag har väl OCKSÅ mappar. Och inte mindre än TRE datorer att hitta bilder på - ni får väl vara lite kreativa!

    SvaraRadera
  6. Nämen jäsiken, det står ju Larsson där i kolumnen! Då är ju jag utmanad :)

    *kilar in på kammaren och är kreativ*

    SvaraRadera
  7. Ooo spännande! Något att ta tag i när jag kommer hem. Och då har jag ju haft gott om tid att fundera på mapproblemet :) Underbar bild förresten på en väldigt uttrycksfull hästflicka!

    SvaraRadera
  8. Och du. Hon låter som en ljuvlig individ. Förstår att du saknar henne.

    SvaraRadera
  9. Hmmm! Alltså, nu är ju inte min blogg av det slaget att man bara kan kasta in Husse på vandring på Mallorca. Men bild nr 9 är Hittekatten Moses. Vi får väl se när han tassar in i bloggen igen.

    SvaraRadera
  10. Larsson; det där med att vara kreativ, det känns väldigt, väldigt mycket DU!

    Lotti: är helt övertygad om att du finner en lösning, för jag känner på mig att du också är en kreativ typ!

    Bitte: Moses ser vi fram emot!

    Och se här, nu har jag lyckats klämma in inte mindre än tre utropstecken, det var ju en bra början på dagen.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.