söndag 16 maj 2010

Rättning i ledet

Huliganen hade tråkigt. Och när Huliganen har tråkigt, ja då syns det liksom. Han är inte den som lider i det fördolda.

Ska vi träna lite linförighet? föreslog jag då för att muntra upp gossen. Han blev inte ett dugg uppmuntrad får jag nog säga, utan rullade raskt ihop sig och somnade...

Tänk om han bara låtsades sova? För att slippa träna lite lydnad menar jag. Jag tog mig en närmare titt:


Nog såg han sovande ut i alla fall. Det avgörande beviset fick man väl här:


Mycket avslappnade tassar. För att inte tala om

Mycket avslappnad svans! Så här ser den inte ut annars, då är den kaxigt uppåt hela tiden.

Sen vaknade Huliganen till och meddelade att han tyckte att bloggen urartat på senare tid.
- Det är för mycket tjafs om tulipaner och makar och mat och vin nuförtiden sa han ogillande. - Det är ju ändå JAG som är huvudpersonen, det är mig folk vill läsa om. Vad är väl tulpaner och vinkolkande mot en västgötaspets? Totalt ointressant! fnös han.

- OK sa jag. Idag är det din dag. Nu får du bestämma vad vi ska göra, så skriver jag om det sen, det är väl rättvist?

Då ville Huliganen gå till Stadsparken och titta på ankorna sa han.
Öh, var e' ankorna?

Fast egentligen ville han nog skälla lite på dem...
Notera svanspositionen! Nu ser den ut som den brukar.

Sen ville Huliganen hälsa på mattes pappa. Framför allt ville han tigga bulle.. Och visst blev det lite bullbitar!

När vi kom hem igen sa jag att jag var tvungen att pilla lite i trädgården. Gräva lite och sådär. Huliganen var till god hjälp!


Han for bort till en rabatt och började bums gräva bland den romerska malörten.


Sen hjälpte han matte att kratta lite.

Man kan ju inte bara arbeta och slita hela tiden, man måste ju leka lite också, så jag kastade lite boll till honom.


Hallå där? Vad gör du??!!

Tja jag råkade visst kasta upp bollen i päronträdet... så kan det gå när inte haspen är på!

- Gör inget, sa Huliganen. Då springer jag lite, det är också kul!



Väldigt vad dammigt du har det, tyckte Huliganen. Raskt greppade han dammvippan och for runt så dammet yrde. Nu är det väldammat. I alla fall upp till en höjd av ca 2 dm över golvet. Man får vara tacksam för det lilla.

Sen städade han upp alla sina leksaker. Det blir dyrt för matte, för Huliganen kräver sin tribut, en frolic för varje pinal. Dessutom kan man, om man är listig, plocka ur dem ur lådan igen och sedan kräva ny frolic för att lägga tillbaka dem igen... Matte, som är en godtrogen själ, går på det varje gång.


Sen ville Huliganen inte jobba mer, sa han. Han skulle väl inte behöva stå för allt jobb i Huliganhemmet? Något fick väl även vi göra?

Nu var han nöjd med sin insats, och såg fram emot att få läsa om den på bloggen.


- Inga jävla tulipaner! förmanade han mig

12 kommentarer :

  1. Bra rutet, Huliganen! Det är ju alldeles självklart att det är dig vi vill läsa om. Och se bilder av.
    Många bilder!!!

    Ja menar, VAD är en bild av en tulipan i jämförelse med en hunkig huligan???

    Fast...flera bilder av nybakade kanelbullar skulle jag kunna tänka mig. Och allra helst om det är en bild av dig OCH en hög med bullar :)

    SvaraRadera
  2. Dunder-Huliganen!
    Om vi träffas kan vi laja, jag har många brister men leka är jag rätt bra på.
    Vi ses

    SvaraRadera
  3. Now´re talking, Huligananen! Inga jävla tulpaner.Och framför allt inget tulpanpussande (jag kommer aldrig över det!). Men jag tyckte nog att du sladdade lite fel där; jag menar städning, rabattgrävande, dammande!? Frågan är om din matte möjligen lurade dig, där på slutet? Kräv omedelbart ROT och RUT och LAS och allt du kan komma på!

    SvaraRadera
  4. Nu känns det tryggt att landa i bloggen igen. Tack för det Huliganen! Tänk att det ska krävas en väldigt kortbent ursvensk för att styra upp saker och ting på Internet!

    Igår såg jag och Ellenpappan en Västgötaspets i Starkas reklambroschyr och vi blev alldeles till oss i trasorna och glömde att kika på stenen som hunden låg på. Jag föreslog att vi skulle klippa ut och skicka till din matte, men Ellenpappan sa lite försynt "tror du inte hon har nog med bilder på västgötaspetsar? Sin egen, till exempel?".

    Ja, du hör ju. Han har inga visioner.

    SvaraRadera
  5. Skulle tro att Bitte och Huliganen är i maskopi med varandra...
    För övrigt kör jag också med att plocka upp redan iplockade saker för att få en till frolic. Man spar lixom på stegen då...

    SvaraRadera
  6. Rätt så Huliganen!
    Slacka inte på kopplet nu - när du fått stajl på mattes bloggande.
    Men....
    Du måste nog belöna matte också - jag menar, du häver ju i dig lådvis med Frolic....
    Vad får matte? Lite ost och vin kanske...
    Eller en god glass i den nyutsprungna värmeböljan.

    Och du Hulle!
    Börjar matte smygskriva om tulipaner igen - kontakta omedelbart HRIS (hundens rätt i samhället):0)

    SvaraRadera
  7. Du Huliganen. Förutom att du är en oerhört rådig och redig och rättskaffens Huligan så är du faktiskt nästan oförskämt snygg! Tycker jag.

    SvaraRadera
  8. Larsson: Ett råd att ta till sig. Frågan är bara hur man fotograferar Huliganen med ett gäng kanelbullar, och det fortfarande syns bullar på bilden? Man kan ju ana att de försvinner fortare än kvick ner i Huligangapet.

    Hovslagaren: Vi tror att du är superduperbäst på att leka!

    Bitte: du vet väl att mattes list övergår Huliganens förstånd? Fast jag vet inte riktigt... ibland känner jag mig mycket manipulerad av en viss fyrbening.


    Anna-Karin: så dumt tänk att din make! Man kan väl ALDRIG få för många bilder på en västgötaspets!?

    Dino: Två snygga spetsar; klart vi vet hur en slipsten ska dras! /Huliganen

    Britta: En sån instans som HRIS vågar jag inte berätta om för Huliganen; då hotar han väl med den dagligen och stundligen...

    Lotti: Huliganen hälsar att det har du alldeles väldigt rätt i!

    SvaraRadera
  9. Jamen herregud, hur skriver jag?! "Så dumt tänkT AV din make" skulle det ju vara. Till Anna-Karin. Och inget annat.

    SvaraRadera
  10. Rätt så Huliganen! Ser att din matte kastar lika bra som min.....min boll sitter i ett träd på träningsbanan. Jag menar där står två träd och resten är öppen plan, ganska duktigt att skicka upp bollen just där ändå *not*
    vad är väl en tulipan mot en snygging som du? Det är väl du som går under nicket The Handsome One? Om inte, så gör du det nu iaf *bestämmer* ♥
    /Rut & Kanel

    SvaraRadera
  11. Meeen Irene, nu är du "sådär" igen!

    Allting går, det vet du väl? Ja, utom väldigt små människobarn och hopplösa projekt, förstås.
    Men fota Huliganen och en hög med kanelbullar är INGET hopplöst projekt! Du gör bara en prydlig hög av alla bullar, sätter Huliganen på toppen med ett tydligt "Inte röra!" och sen är det bara att fota. Easy picey småkaka, vettu!!

    Skulle du mot förmodan stöta på patrull så kolla med Bitte. Hon verkar vara insatt med det att inte röra...

    SvaraRadera
  12. Anki: Huliganen låter hälsa att du verkar vara en högst begåvad och insiktsfull! Jag "The Handsome One" muttrar han belåtet för sig själv. Vojne, vojne nu kommer han att bli odrägligare än någonsin...

    Larsson: Du säger det? Men är det inte svårt att balansera en vätte uppepå en bullhög? Eller är jag sådär negativ och "nä-det-går-ALDRIG!!" igen?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.