måndag 11 april 2011

Hur mycket kultur kan man klämma in på en helg?

.... eller "Hur ont i fötterna kan man få?"
.... eller "Varför äta macka med leverpastej när man kan äta äggröra med lax?"

Helgen har tillbringats på annan ort. Ja jag tyckte det var bäst att fly fältet eftersom jag ägnat mig åt lagbrytande aktiviteter i fredags. Jag erkänner; jag har langat. Jag är en usel människa, inte bättre än den man som - enligt vad sonen upplyste en förskräckt moder om för rätt många år sedan - gick under namnet "Turken i Parken", och som försålde "blandade viner från Europas länder" på dunk. Till mitt försvar vill jag framhålla att jag langade lite shiraz och lite riesling och att mottagaren är 88 år och inte riktigt orkar ta sig till Systemet själv. I alla fall, jag och maken tyckte att det nog var bäst att skudda stoftet av de brottsliga fötterna.

Vi skuddade alltså iväg på X2000 till Stockholm. Förutom att jag upptäckte att jag gjort den lilla malören att blanda ihop garnerna när jag åkte och att alltså schalen i tunt alpackagarn inte blivit så värst mycket större så var resan väldigt trevlig.

Vid lunchtid spottades vi ut i ett lite blåsigt och halvmulet Stockholm och dividerade lite om vi skulle äta lunch vid stationen eller ta oss direkt ut till Millesgården för att där insupa såväl kultur som lite mat? Jag hävdade att det borde kännas mycket mer kulturellt att äta vid Millesgården, så vi skramlade ut till Lidingö med Lidingöbanan.

Millesgården besöker jag regelbundet. Senast var jag där 1959. Sommaren 1959 var jag nämligen i Stockholm med familjen. Då var jag knappt 3 år och min fotoskörd från den semestern består av fyra (4) små svartvita foton; Millesgården, vaktparaden, Drottningholm och "utanför slottet". Lite skillnad mot dagens digitala fotoraseri, kan man ju tycka.

Nåväl, det där med lunch på Millesgården var något av en miss; litet, trångt, överprisat, massor av barn. Lite skolbespisning över det hela faktiskt.

Beatrix Potter-utställningen var också något av en besvikelse, jag hade ju bespetsat mig på att få se fina akvareller av kaniner och igelkottar, men det var faktiskt inga akvareller alls, bara någon enstaka liten reproduktion. Okej, visst var kanske utställnigen mest för barn, men lite hade man väl ändå kunnat hoppas på. Millesgården själv, den är däremot så vacker, så man fick valuta för pengarna ändå.

Jag fotograferade en del, men oj så fjomsigt det kändes med den lilla kompaktkameran! Liksom inget rejält att hålla i, inte det där trevliga klicket när man trycker ner avtryckaren. Man kände sig som jätten Glufsglufs när man skulle jonglera runt med den lilla manicken. Nåja, några bilder blev det ju ändå.

 

 

 

 
När vi hade sett nog av Millesgården styrde vi åter kosan in mot centrum. Där snavade vi över det här trevliga muséet, nämligen Stadsmuséet. Där serverades "förföriska bakverk" stod det på en skylt. - Dit går vi in! sa jag beslutsamt då. Sånt vill man ju inte gå miste om.

Sen visade det sig att det fanns fullt av modeller av hus och kvarter och det tilltalar ju onekligen barnasinnet inom en, så vi tog en tur till dit på kvällen, jo för det var Kulturnatt och kvällsöppet.

Söndagen randades solig och vacker - Stockholm är verkligen vackert så här på sommaren. Vi hade bokat in oss på ett hotell med en fantastisk frukostbuffé visade det sig. Själv högg jag för mig av äggröra och lax när jag fick syn på makens tallrik. Denne fantasifulle man hade serverat sig leverpastejmacka. När man kan äta lax! (För att inte tala om croissanter. Muffins. Frukt. Delikata ostar. etc - komma dragandes med en gammal leverpastejmacka då? Hur tänker man då? Eller rättare sagt, hur tänker man INTE då?) När jag hade fnyst tillräckligt avfärdande åt honom gjorde han dock bot och bättring och gick och hämtade sig lite äggröra han också.
Därefter tog vi spårvagnen ut till Waldemarsudde - alltid lika vackert!


Vi tog vår sedvanliga lilla gruppbild - maken har längst armar så det är han som knäpper av, det är därför jag hukar så blygsamt och räddhågset bakom honom. Här kan man dock säga att skenet bedrar. Blygsam och räddhågsen är liksom inte sinnebilden av mig.

Inne på Waldemarsudde såg vi en fantastisk GAN-utställning - jag gillar verkligen GAN, färgerna, intensiteten, känslan - det är som att få ett slag i solar plexus. Där fick man inte fotografera, så då fick vi ju gå in i själva slottet och fotografera lite blommor i stället. Tyvärr ser inte mina egna pelargoner ut så här. Ack ja.

 

 
Sen, ja sen traskade vi tillbaka, tog Djugårdsfärjan till Skeppsholmen och vandrade på allt ömmare fötter längs vattnet bort till Nationalmuseum för att se utställningen "Lust och Last". Men den kändes faktiskt vare sig särskilt lustfylld eller lastbar. Det kan vara fötterna som gjorde mig lite avig, men jag tror inte det.

Tja, sedan var det ju dags att ta tåget hem till sydligare nejder igen. Jag får nog säga att det var en väldigt trevlig helg. Och att jag tycker vi fick klämt in väldigt mycket både av det ena och det andra. Där det ena då är kultur och det andra äggröra och lax.

Ikväll blir det ingen äggröra, ikväll blir det rallylydnad! Och det blir också roligt - bara fötterna orkar med...

11 kommentarer :

  1. Tack för att jag fick vara med om än bara som en "tjuvtittare"!
    Man kan ju bara konstatera att det var väldigt lite Västgöte i detta inlägg, men jag antar att någon välvillig person tog hand om den lille sötnosen när matte och husse skaffade sig trötta fötter!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Maja; du har så rätt, så rätt. Huliganen gör sig inte så vidare bra i kulturella gemak, så han hemsökte min syster. NÅgot som de båda verkade tycka var väldigt trevligt! (Även om syrran fick kliva upp i ottan...)

    SvaraRadera
  3. Man hör nästan måsarnas skrin på sista bilden. Tack för att jag fick följa med på er resa, och så synd att Potterutställningen var en liten besvikelse. Jag hade tänkt pressa in den i schemat, men då behöver jag kanske inte stressa mig fördärvad?

    SvaraRadera
  4. Jag samlar mest på kulturarv som jag revirmarkerar till exempel lutande tornet i Pisa (där jag misslyckades), Monets trädgård, Pont du Gard, Idealpalatset. Allt detta, utom det senare kan du läsa i min blogg. Jag har naturligtvis varit på Louisiana i Danmark också.
    Ganska käckt för att vara en västgötaspets!

    SvaraRadera
  5. Alltså, här måste jag få en förklaring! SKUDDA!?! Vad i hela himmelska fridens torg är "skudda". Nu har jag visserligen bara bott i Skåne sedan 1971 men uttrycket "skudda" har aldrig någonsin dykt upp, inte i något sammanhang. Däremot känner jag mig väldans hemtan i bifogade stockholmsmiljöer – där är det minsann inga skuddingar eller skuddare eller skuddister eller vad nu substantivformen kan vara.

    SvaraRadera
  6. Kära Bitte, det är inget skånskt uttryck. Det är ett bibliskt uttryck. Alltså är du numera avslöjad som hedning!

    http://www.skillnaden.net/Rafael/bibel/bibel14.htm

    SvaraRadera
  7. Sverker; Huliganen njöt mest av att skämmas bort av sin "moster", annars är han mycket för att markera revir också. Hade nog inte uppskattats tror jag...

    Bitte; här är vi kulturella; http://runeberg.org/svetym/0847.html - bibliska och så, skånska, ehuru ett vackert språk, har inget alls med "skudda" att göra.

    Anna-Karin; du hann visst före - men så är du rackarns snabb också!

    SvaraRadera
  8. Åh! Vad ÄR det för fel på oss skribenter nu för tiden? Ingen bildning! Ingen kulturell förankring! Inte ens i besittning av artonhundrafrösihjäl års SAOL! Icke endast är detta en klok, givande och underhållande blogg – den är även bildande. Mern Anna-Karin har rätt: en hedning är jag; har varken stått i gången eller döpt barn eller gift mig med religiösa förtecken. Men jag vet i alla fall – numera – vad skudda betyder!

    SvaraRadera
  9. Bitte; så nu kan du svänga dig med detta användbara ord i alla möjliga situationer, till omgivningens förundran och beundran.

    SvaraRadera
  10. Ja se det där med "skudda", det ger jag fanken i men vad jag däremot vill ha utrett är; hur kan man bege sig till Stora Staden UTAN att informera undertecknad???

    Alltså, där satt jag alldeles runt hörnet och hade INGEN SOM HELST ANING om att du & maken fanns i gripbar (nästan) närhet.

    Så Irene, HUR tänkte du här????

    SvaraRadera
  11. Larsson; det är bara att erkänna - jag tänkte inte alls! Eller jo, jag tänkte faktiskt att ser jag en trevlig kvinna med tre vackra hundar, då kastar jag mig över henne och tjoar "e' de' du som är Larsson? Va?!"

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.