tisdag 19 april 2011

Snabbreseguide till Holland

Nu har jag varit i Holland och eftersom jag är en hjälpsam och generös person kommer här en komprimerad illustrerad introduktion till Klompens förlovade land:


I Holland är det vår och körsbärsträden blommar fast de ännu inte gör det hemma. Och det är ju väldigt trevligt för holländarna.

I Holland har man ett rikt, men måhända något argsint, djurliv;


 
Det finns diverse vatten, i kanalform, i spruttig fontänform och damm-utan-för-hotellfönstret form.

 

 

 
Holland är också ett bebyggt land, det är inte så värst likt Amazonas djungel till exempel. Hus som lutar lite hit och dit. Utsirade som gräddtårtor. Med röda fönsterluckor. Gamla prästgårdar där man kan bo. Bara för att ta några exempel.

 

 

 

 

Holland har en myckenhet konstnärer. De som är tillräckligt döa och gamla kan man finna härinne;

.
När man tittat på tillräckligt många hus och tillräckligt mycket konst blir man hungrig. Då ska man veta att det finns mat i Holland! Jojomensan.




Maten kan man intaga i särskilt därför avsedda hus.


Pannkakor är ett hett tips. Med citron och "lite" florsocker. Inte alls dumt. Vill man ha lite mer fibrer kan man ju i stället gå till det där jugendkaféet vid kanalen och äta en sån här:

 
Man kan äta annat i Holland också, men jag tror jag täckt in väsentligheterna!

Mätt och belåten vill man sedan ha något för själen också! Vad kan väl passa bättre då än en tulpan?
...eller många...

Tulpaner kan visst se ut hur som helst.

 

 

 

 

 

 

 

 
Okej, okej - jag blev visst lite till mig där bland tulpanerna. Fast med tanke på att jag nog tog ett hundratal tulpanbilder så har jag faktiskt visat prov på stor återhållsamhet som bara lägger ut fjuttiga åtta bilder på bloggen. Det finns dock fler, om så önskas?

Annars kan jag ju visa vad man kan titta på - eller köpa för all del - på Amsterdams många marknader, man kan tillfredsställa sina behov av såväl glittriga hattar som ost. Vad mer kan man behöva?

 

 
Det var väl ungefär det. Fast sen så finns det ju fler typiska hollänska saker. Cyklar till exempel. De far fram som jehun i Amsterdam, så det vill till att man håller in näsan när man korsar en gata. Och om de inte far fram som jehun i jakten på vimsiga turister så står de parkerade i stim längs varenda kanal i väntan på att få jaga nästa byte.



Nu  har jag nog fått med det mest väsentliga tror jag. Kan varmt rekommendera en tripp dit!

11 kommentarer :

  1. TACK!!!
    För att jag som inte kan resa iväg själv p.g.a mina "knäppa" tilllkortakommanden får följa med dig ut på resa!!!
    Jag hade valt de oranga, de lilarandiga och de lite skrufsiga rosa om jag fått lägga fingrarna på några av de där tulpanerna!
    Och du Irené.
    Det är helt okay om du bjussar på några fler tulpanbilder. Du hade ju mera! OCH inte gör det något om du använder mig som svepskäl. Så varför inte göra ett "Maja-special" inlägg;-D
    För nog är det väl så att blommor/tulpaner kan man titta länge och mycket på!?!
    Särskilt som man inte kan lukta på dom!
    Kram Maja

    SvaraRadera
  2. Jag undrade ju mer om ni kom i nära kontakt med annat som Amsterdam har att erbjuda? Typ brownies med intressant smaksättning och så. (Det var förresten mycket fina tulpaner, det där.)

    SvaraRadera
  3. Men guuu´va´bra, nu slipper jag åka dit! :) Effektivitet gillas. :)

    SvaraRadera
  4. Härlig sammanfattning, och fina bilder på fina tulpaner. Ja fina bilder på resten också. Men ... vad är klomp? Är det möjligen Hollands motsvarighet till knödel? Det låter lite så... ;-)

    (Och innan jag tryckte på publicera kommentar googlade jag, så nu vet jag vad det är.)

    SvaraRadera
  5. Vilka FANTASTISKA bilder du tagit! Känns verkligen dumt att jag själv envisades med att ta bilder, när man ser ditt resultat... :) Vilken härlig resa vi hade. Helt utan missöden och skoskav! Nåja, nästan i varje fall.

    SvaraRadera
  6. Strålande bra Hollandsguide! Och precis den där stämningen som får mig att längta dit – särskilt till Valborg (för då brukade vi vara där, husse och jag). Enda jag möjligen saknade var Juliana – eller är hon icke till städes längre? Och någon nyslipad, purfärsk diamant. Men det kommer kanske en del 2 av guiden; hoppas det!

    SvaraRadera
  7. Maja; det är ju absolut en idé! Blommor kan man som sagt inte få för mycket av!

    Emelie; nja inga brownies. Men chokladkaka! Fast utan intressant smaksättning.. mer än så som skulle vara där. Och förresten så var det inte jag som åt chokladkaka, ånej. Inte skulle väl JAG äta sånt? (Jo det skulle jag - fast inte när det fanns äpplekaka...)

    Jea; effektiv och organiserad och strukturerad! Det är jag det!! (Visst LÅTER det bra i alla fall?)

    Lotta; du är visst effektiv du också, som redan googlat till dig klompkunskap!

    Anna-Karin; tack, tack. Och visst var vi duktiga på skoskavsfronten? Ja Anna envisades ju med ett litet skoskav, men vi andra rekorderliga kvinnor var alldeles skavfria.

    Bitte; Juliana såg jag inte, tyvärr. Hon kanske stod på näsan i någon annan tulpanrabatt? Tyvärr inga diamanter heller, men å andra sidan - det är färggladare med tulpaner!

    SvaraRadera
  8. Jag ser ingen västgötaspets på någon bild?
    Ska du se västgötaspets i Holland, så får du nog gå till min blogg!
    Idag är det bild på ett mystiskt sken. UFO?

    SvaraRadera
  9. Sverker, jag håller med om att det är en avgjord brist!

    SvaraRadera
  10. Åh, vilken härlig "tantresa" ;-) ni verkar varit på! Tulpaner... me like... fler bilder tack!

    SvaraRadera
  11. Angela; det var en toppentripp! Och det blir fler bilder! Jag ska bara krympa dem lite först.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.