måndag 5 september 2011

Det är skillnad på hundar

Denna omskakande upptäckt har jag gjort nu när vi passat Zoya några veckor. Idag, till exempel, märktes det väldigt tydligt. Jag pratar här übertydligt.

Det regnade idag. Ja det är ju ingen riksnyhet, det har regnat mer eller mindre konstant hela sommaren. När det regnar och man är ute med hundar, då blir de blöta. Jo, faktiskt, detta är en sak jag har märkt.

Då vill man torka dem när man kommer in. Med Huliganen går det då till så här:

- Nu ska vi torka tassarna! kvittrar jag

Huliganen vänder demonstrativt ryggen åt mig och låtsas inte höra.

- T-A-S-S-S-A-R-N-A bokstaverar jag tydligt då (det ska vara 3 stycken 's', det blir liksom mer fjong i uttalandet då).
- Behövs inte, svarar Huliganen då. Mina tassar är torra. Som fnöske. Totalt onödigt att torka dem.
- Larva dig inte, säger jag då. Ro hit med en tass, fortsätter jag sedan och grabbar tag i närmasta tass.
- Men sluta för sjutton gubbar! säger Huliganen då. (Här har jag censurerat för den känslige läsaren, det där med "för sjutton gubbar" låter mer som sådant som i ett tidigare historiskt skeende hade renderat uttalaren att bli tvättad med såpa i munnen).
- Torrrrka! säger jag bestämt och skorrar skånskt och eftertryckligt på r:en.
- Never. Ever. Näver. Bäver. Över min döda kropp. Eller kanske över DIN döda kropp, morrar Huliganen.

Jag suckar. Huliganen försöker rymma in under matsalsbordet. Jag halar ut honom och torkar tassar och mage medan han oavbrutet låter omvärlden veta vilken sadist till matte han har.

Sedan är det Zoyas tur att torkas. Alltså det som inte hunnit självtorka medan jag och Huliganen går igenom ovanstående procedur. Att torka Zoya går till så här; man plockar upp henne, lägger henne på rygg i famnen, torkar tassar och mage. Klart! Det tar ca en tiondedel av den tid det tar att torka Huliganen, och decibelnivån är makalöst mycket lägre. För att inte säga obefintlig.

Så jo, det är skillnad på hundar och hundar.

9 kommentarer :

  1. Man ska aldrig jämföra barn sägs det-
    Frågan är om man ska jämföra hundar!
    Huliganen har sin charm och det kan väl vara roligt att tillbringa lite tid under matsalsbordet;-)
    Lyckliga Annika kan man väl sammanfatta det hela med!!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Fast när har Huliganfamiljen någonsin gjort saker och ting den enkla vägen?

    SvaraRadera
  3. I feel again it! Fast här är det den minsta hunden som är helt övertygad om att man är sysselsatt med ett välplanerat mordförsök så fort man försöker hantera hans tassar; oavsett om det är med handduk, klotång eller trimkniv/-sax. Han försöker liksom upplösas i atomer eller göra sig osynlig på annat sätt. Den stora hunden däremot står lydigt stilla och lyfter tassarna i noga fastställd ordning. :)

    SvaraRadera
  4. Elaka fru Sederblad föreslår då att byta hund. Bara så där liksom, rakt över. Det borde väl gå bra?

    SvaraRadera
  5. Angela - byta hund.... tror du inte jag hade märkt något???
    Maja - ja visst är jag lycklig! Du märker väl att jag knappt hinner sy eller blogga eller skriva inlägg.
    Emelie - precis, riktigt, huvudet på spiken!
    Till Hampus vill jag bara säga att du är en riktig gullevovve, trots att du envetet försöker bevisa motsatsen :-) !

    SvaraRadera
  6. Maja; visst är Annika lycklig! Precis som jag, även om just tasstorkning kanske inte är så populärt.

    Emelie; du har rätt, det ligger ligger liksom inte för oss.

    Lotta; vissa hundar är nog bara såna? Typ små hanhundar med tämligen stora egon?

    Angela; bortsett från att syrran nog skulle märka om hon fick en grabbig västgöte, så nääeee.. byta ut Huliganen?! Nix, det går INTE!!

    Annika; gullevovve är rätta ordet! Gullevovve med attityd... ;-)

    SvaraRadera
  7. Här kan jag inte annat än nicka igenkännande. Undra varför? ;)

    *sneglar ner på Ysterkvist som för tillfället håller en lång och högljudd utläggning om den något fördröjda utdelningen av kvällskex*

    SvaraRadera
  8. Alla lika, alla olika - som Aftonbladet körde i SD:s svallvågor - kan kanske vara ett slagord som är på sin plats?

    Värna Huliganens rätt att morra! Värna Zoyas rätt att vara gullig!

    :D

    SvaraRadera
  9. Men Larsson! Försenade kvällskex - DET är väl verkligen något att gapa om!!

    Anna-Karin; det blir ju som ett demonstrationståg! Ska vi göra plakat och traska runt på gatorna?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.