onsdag 6 mars 2013

1 liter apelsinjuice

Det var vad jag hittade när jag kom idag. Det kanske inte känns så omstörtande direkt, trots att vi inte särskilt ofta dricker juice här hemma. Det som däremot kändes lite förvånande var att jag klart kom ihåg att jag skrivit "outspädd äpplejuice" på inköpslistan, och nu tronade en liter utspädd apelsindito i kyskåpet? Mystiskt. Jag kände att jag fick gå till botten med det här. Alltså frågade jag maken i inkvisitorisk ton vad apelsinjuicen gjorde hos oss?

Maken hänvisade, med rättfärdig min, till inköpslistan.
- Du skrev ju apelsinjuice! sa han och nickade förnumstigt.

En hemsk misstanke slog mig - hade jag skrivit så katastrofalt fel?? Kunde det, hemska tanke, vara jag som dabbat mig så katastrofalt?! Men nej, vid kontroll stod det äpplejuice. Outspädd. Maken stirrade förbryllat på lappen. Sen sa han att "jamen det är ju både "p" och "l" och "e" - inte konstigt att jag läste apelsin då".

- Men det outspädda? sa jag och vred åt tumskruvarna lite till. Maken hade inget bra svar, sa han.

Nåja, jag ska nog få till den där äpplemarinerade fläskkarrén ändå. På ett eller annat vis.

Dessutom kan man ju inte bli arg på maken, så gullig som han är. Och dessutom är det ju så att idag var det premiär! Jodå, idag åts 2013 års första lunch i växthuset, och det kändes alldeles utmärkt! Så vem bryr sig om äpplejuice då?

6 kommentarer :

  1. Nåå, hur gick det med äppl...apelsinmarinerade fläskkarrén då? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick alldeles utmärkt tack! Alla blev nöjda. Även hunden :-)

      Radera
  2. utspädd apelsinkarré är säkert gott det också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan så vara, men det har jag inget svar på ännu. Jag fixade till det med äppletema trots allt!

      Radera
  3. Apelsin och fläskkött är också gott :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag ha i åtanke nästa gång vi ska ha fläskkarré (om maken rör ihop det med inköpslistan igen... :-) )

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.