söndag 10 mars 2013

Om mord

Maken och jag var på bio, det har inte varit läge för några käcka utomhusaktiviteter precis. -5 grader och snö?! Vad är det för sätt?? Ja då får man roa sig på andra vis, och då blev det bio. Vi gick och såg den nya Maria Lang-filmen Mördaren ljuger inte ensam. Nä, det var ju ett som var sant, det ljögs både hit och dit och jag får säga att polisarbetet... var det verkligen så...så... godtyckligt då på 50-talet?

Jag har i min ungdom läst alla (tror jag) Maria Langs deckare, och såvitt jag minns så gillade jag dem, i all synnerhet de första, där Puck Bure var med. Och jag får nog säga att jag tycker att Tuva Novotny gjorde sig bra som Puck. Sen var det ju många vackra femtiotalsklänningar också, vacker sommarnatur och sol! (sa hon längtansfullt). Men jag kan inte påminna mig att Ejnar Bure var så, tja, hunkig av sig? Att han hade behov av att visa upp sin bringa i tid och otid? Eller att Christer Wijk var så svår på fruntimmer?

Sen dog ju folk som flugor, där på ön. Men på ett väldigt rart 50-talssätt, så det var nästan lite idylliskt det hela. Men jag vet vem jag skulle gjort till mördare, för att inte tala om offer; herregud, den stackars Ann, Rutgers fru - det enda hon fick göra (mer än att bli bedragen och vara iklädd pärlhalsband) var att laga mat, servera drinkar i biblioteket och diska. Hade jag fått skriva manus hade hon raskt avpolletterat både en och två av de lata gästerna. Då hade det ju blivit mycket mindre disk också.

2 kommentarer :

  1. Det är evigheter sedan jag senast läst en Maria Lang, hade nästan helt glömt bort henne. Puck var den bästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var hon? Och de första böckerna var bäst, sen blev det ju så mycket Christer Wijk och opera och namedropping - nä, fram för mera Puck!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.