lördag 9 mars 2013

Detta är inte Köpenhamn



Vi hade en plan, kemistiska dottern och jag. Medan våra respektive bättre hälfter ägnade sig åt tentaplugg skulle vi strosa runt i någon trevlig stad, kanske fika lite, äta lite lunch - ja jag såg även för min inre syn ett litet glas champagne. Eller två. Man ska inte snåla.

Efter att ha planerat lite till kom vi fram till att Köpenhamn vore väl trevligt, en solig vårdag? (Även om vi kanske inte tänkt oss en solig vårdag med arktiska vindar). Ja det var en utmärkt plan, en sån som man kunde vara stolt över! I all synnerhet den där bubbel-vinklingen kände jag var ett genidrag.

Men så skulle dottern delta i en konferens i Finland och prata om Viktiga Kemistiska Frågor. Inget fel på det heller, i alla fall inte om man gillar kemi. Vissa gör ju det. Har jag hört sägas. Fast nu lyckades dottern få med sig någon liten elak finsk bacill när hon åkte hem, så vi fick skrinlägga Köpenhamnsplanerna. Då blev plan B en sväng i Kristianstad. Dock visade sig de Finländska Bacilljävlarna (pardon my French) vara av Ytterst Elakartat Slag, så det blev inte Kristianstad heller.

Rådig som jag är fann jag dock på råd. Det blev en sväng på stan med syrran och det var alls inget dåligt alternativ! Det blev lite shopping, lite te och lite morotskaka så det gick rakt ingen nöd på mig.




En sväng på torget blev det också. Så nu har jag en tulpanbukett på köksbordet. 25 kronor vårkänsla!

7 kommentarer :

  1. I think I've got the gist ... you didn't go to Copenhagen or Kristianstad because your daughter was unwell. Instead you went to a flower market with your sister. If so the important questions are is your daughter feeling better, and did you still enjoy that glass or two of wine?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you! I believe she is on the mend (the lovely daughter, that is) and I most certainly did enjoy a glass of wine (well two... and a half.. to be precise) with the italian pasta with broccoli, chives, carrots and garlic tonight.

      Radera
  2. Oh oh I know that market square! You can even see the fish stall where you bought moules for my birthday dinner!! I think shopping (and dinner and wine) with your sister sounds pretty good to me - but I hope E is feeling better!

    SvaraRadera
    Svar
    1. She is, much better. And yes, you are right, that's the market square. Although it was much more pleasant weather when you were here!

      Radera
  3. hmmmm... även finska baciller verkar ha sisu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har de! :-) Det är ju så med det finska, det är liksom inget halvdant över det. På gott och (i det här fallet) ont. Dottern var dock mycket nöjd med sitt finska besök och K

      Radera
  4. ...och Köpenhamn ligger ju kvar tills nästa gång, tänkte jag skriva innan Blogger fick för sig att publicera min kommentar innan jag var färdig.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.