fredag 27 september 2013

Jubileum. Mer eller mindre. Och en give-away

Det är är ju inte direkt en av Sveriges största bloggar. Tvärtom är det en ganska liten blogg, men jag tycker att det är roligt att skriva och den har givit mig mycket glädje. I drygt 4 år har jag hållit på och nu har jag minsann nått 1000-inläggsstrecket! Jag är djupt förbluffad över min egen ihärdighet, men bara det faktum att jag fortsätter att skriva inlägg efter inlägg om en hund och en make och en massa garn visar väl att jag gillar min blogg?

This is not one of the major blogs in Sweden, far from it! It does, however, give me much pleasure and I have been blogging for more than 4 years now, and I have also reached post number 1000! I am deeply amazed by my own perserverance, but the fact that I keep writing post after post about a dog, a husband and loads of yarn must show that I like my blog?

När man har jubileum så hör det ju till att man har jubileumsgåvor. Men vad skulle jag ge bort? Mina blickar föll på maken och Huliganen....hm..... men jag är ju faktiskt innerligt fäst vid båda och vill inte ge bort dem.

When there is a Jubliee, it's customary to give presents. But what should I give away? I looked at the Husband and the Hooligan....hm.... but since I am very fond of both of them, I really do not want to give them away.

Det uppenbara valet är garn; jag har två nystan av Drops Kid-Silk (75% Mohair, 25% silk). Varje nystan väger 25 gram, och jag tror att dessa två nystan räcker till en liten schal till exempel. Färgen är blå/turkos som ett grekiskt hav.

The obvious choice is yarn; I have two balls of Drops Kid-Silk (75% Mohair, 25% Silk). Each ball weighs 25 gram, and I do believe that these two balls will be sufficient for a small shawl, for instance. It has a blue/turquoise colour, like a Greek sea.



Alla gillar ju inte garn, så det får vara något att välja på; på gruvmuseet på Milos köpte jag bl.a. en gul citrin som hänger på en lädersnodd - jag gillar ju gult! Dessutom börjar det bli höst och då kan man behöva värma sig med lite te, så den som vill ha halsbandet får också ett hekto av Tehuset Javas Lundablandning, ett svart te med milda blomstertoner och en lätt smak av citrus (ja det är inte jag som är sådär poetisk, det står på etiketten).

Not everyone is fond of yarn, so there must be something for the non-yarny person. In the Mining Museum in Milos I bought a yellow citrine pendant on a black leather string - I like yellow! And since Autumn is here, you might want a nice warm cup of tea, so anyone who wants the necklace will also get a 100 gram of Lunda-Mixture, a local tea mix which is a black tea with rose petals and lemon peel.



Så vill man vara med och fira är det bara att lämna en kommentar, och glöm inte att skriva om du vill ha garn eller halsband/te - den omutlige maken kommer att dra de två vinnarna nästa söndag (den 6 oktober om jag inte har räknat fel på dagarna).

If you want to celebrate with me, please leave a comment, and don't forget to say whether you would like the yarn or the necklace/tea. The incorruptible Husband will make the draw next Sunday (October 6, if I am correct).

P.S. En bekännelse. Detta är inte inlägg 1000. Det är inlägg 1004. Jag hann inte bli klar i tid. Eller också babblar jag på för mycket och hann inte hejda mig innan, så kan det också vara.

I have a confession. This is not post 1000. This is post number 1004. I didn't make it in time. Or else I am gibbering too much and couldn't stop in time for the celebration. That might also be the case.

17 kommentarer :

  1. you are so funny irene, and i am so very glad i found your blog, i think it is one of the best in sweden! and now huge congratulations on your 1004th post and 4 years! that is an accomplishment for sure. i am glad you are not giving away your hubby or dog, i have both of them already ;) but do not have such beautiful yarn or such a beautiful necklace and tea! i cannot choose, as i would be thrilled to have anything from you.
    thank you for this, xxxxxxx lori

    SvaraRadera
  2. Grattis på den stora 1000-gångers dagen! Vad du har varit flitig och ihärdig!

    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Puss på dig du, käre M! Du har ju bidragit till bloggen :-)

      Radera
  3. Grattis - bra jobbat! Nu är det väl snart dags för en ny bok?
    kram
    Syrran
    PS. gillar blått :-)

    SvaraRadera
  4. Grattis till de 1000 (drygt) inläggen! Jag är glad att du tycker att det är kul att skriva. För jag tycker att det är kul att läsa det du skriver! Jag har varit usel på att kommentera, men lovar att bättra mig. Jag finner det omöjligt att välja någon av de fina vinsterna så slumpen får välja om jag skulle turen med mig. Ser fram emot att läsa tusen inlägg till! Kramar Ullis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var snällt sagt! Nu blev jag glad!

      Radera
  5. Grattis till +1000 inlägg!
    Det känns som att jag har "hängt" med på ett hörn bra länge nu!
    Kommer ihåg dina problem med bilprovningen och någonting om utlandstjänst och "bloggspaning".
    Jag har varit med (på det där hörnet) både till Skottland, Frankrike och ett regnigt Madrid, men mest av allt gillar jag att höra vad din lille Huligan har för sig och så den där "bokgirige" och "lärdomsivrande" mannen du har hittar på!
    Tänk att få vara med på alla Era äventyr och ändå inte behöva resa sig ur den sköna fåtöljen hemmavid, för att inte tala om all mat och dryck som jag kunnat njuta av utan att behöva vare sig bli proppmätt, gå upp i vikt eller bli yr i mössan av;-)
    Dessutom är jag lite avundsjuk! Du har en syrra! En riktig syrra!!! En som håller på med både quiltar och silver!!!
    Ta hand om Er och fortsätt gärna i + 1000 inlägg till!
    Kram//Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Maja, det känns bra att ha dig med på resan! Ja herregud, bilprovningen, det hade jag glömt! Och bloggspaningen... det har hänt mycket genom åren :-)

      Radera
    2. ... och ja, du har rätt, det är himla trevligt att ha en syrra!

      Radera
  6. Grattis!
    Det har varit och är roligt att följa Din blogg. Jag sitter ofta med ett fånigt leende på läpparna och mannen i mitt liv undrar, vad det är.
    Jag upptäckte Dig genom min låtsassyrra, Maja. Jag har ju varken bror eller syster, men det är inte illa att få en syrra på gamla dar :-)
    Jag tror att jag skulle bli riktigt vacker med Medelhavet kring min hals.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att få en syrra på gamla dar, det är ju faktiskt väldigt bra det med! Livet blir bättre med litet syrror, det är jag övertygad om :-)

      Radera
  7. Congratulations ... that's a lot of posts! I would love to be entered please, and like Lori I would find it very hard to choose. although that pendent is gorgeous and I do probably have too much yarn already.

    I'm looking forward to the next 1000 posts already :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Too much yarn - is that really possible?! :-)
      You are of course entered in the draw!

      Radera
  8. Congratulations! I would make you a celebratory cake, but I would have to eat it for you...so not such a good idea. Please Miss, please Miss...pick me Miss!! The pendant is beautiful, but the yarn is turquoise and I do want to try to crochet a shawl or scarf (or anything not a granny square or flower), so if that darling, intelligent, handsome husband of yours should choose me, I would like the yarn please.

    (are you sure K is entirely incorruptible? Could he not be swayed by lemon and ricotta pancakes or lavender shortbread or promises of visits to English country houses?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Or perhaps a nice game of 5-day cricket?
      /K

      Radera
    2. Aha! A flagant attempt to corrupt the Husband! AND it turns out that he is very willing to be corrupted :-). Perhaps I'd better make the draw myself...

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.