fredag 13 augusti 2010

Det är en jädrans tur..

...att det är fredag, känner jag. Då jobbar jag halvtid, och efter den gångna natten känner jag att det är nog ungefär så pass långt som jag kan sträcka mig. Och då ska man med "jobba" förstå att jag är rätt nöjd med att vara på plats och försöka se någorlunda intelligent ut.

Jomen, här har varit rajtantajtan i natt. Tyvärr inget som inbegrep klackarna i taket, champagnebubbel och livade laxar. Nej det har åskat. Åska medför en rädd Huligan. En som på alla vis försöker ta sig undan de värsta explosionerna. Man kan försöka gömma sig i en väska. Under skohyllan. Gräva ner sig i soffan. Man vill dock vara i närheten av sin matte, så därför vill man sen vara i sovrummet när hon tänker sova den oskyldiges rena sömn. Då bygger den oskyldiga matten en liten koja att gömma sig i. Huliganen ratar kojan. Då tänker den oskyldiga matten i ett svagt ögonblick att hunden kan få vara i sängen, trots att det inte är nyårsafton. Diskussion med maken kan tas senare. Mycket senare. Huliganen ratar att vara i sängen. Däremot vill han vara under sängen. Dit in kommer han inte, för det är bara en ganska låg öppning under sängen. Detta hindrar dock inte en beslutsam Huligan. Han krafsar, sprätter, ålar och ger sig inte. Till slut kommer han på att om han ligger på sidan och ålar så kommer han in.

Då blir det tyst. Ja förutom åskan då. Varje gång det smäller rycker Huliganen till och sprattlar lite.

Efter en obestämd tidsrymd slutar det åska. Då vill Huliganen ut från sitt gömställe. Då har han glömt hur han tog sig in, så det blir ett sprattlande och muttrande och kvävda huligansvordomar. När han väl kommit ut, jo för det går, då sätter katten igång att yla. Utomhus alltså. Jag är rätt positivt inställd till katter även om jag inte har någon själv, men nu vill jag mer benämna den "kattfan".

I min almanacka ska katter yla i mars. Nu är det inte mars. Det är augusti. Vad är det för en idiot till katt som valt vår trädgård till att hålla serenad i?

Om man på detta lägger lite allmänt klimakterietjohejsanhoppsan så förstår man kanske att jag inte är fräsch som en nyponros nu. Det trillar inte små glada skratt ur min mun. Det tindrar inte i mina ögon, de ser mer ut som skrynkliga små russin. Mögliga russin.

Det är i alla fall en rasande tur att man tankade lite energi igår kväll på promenad med Beardisen, Valpen och derases matte. Man kan liksom inte låta bli att känna endorfinerna spruta av att se en boing!boing!-valp sväva omkring ovan nejden, att se en briard fara fram som en blond furie och att se Huliganen omstajla derases Mattes frisyr (oss emellan sagt, så var den redan väldigt snygg, men Huliganen har fått för sig att om man älskar någon, så drar man dem i håret. Så det gjorde han).

Nu så ska här jobbas. Eller hur det nu var.

7 kommentarer :

  1. Här sitter ett annat lik framför datorn och försöker utbrista i ett hurtigt "Tjo vad det är glatt att leva", men lyckas inte riktigt. Ellenbebisen ville inte vara under sängen i natt, men hon ville absolut inte vara i sin egen säng när det ÅÅÅÅÅskade (kapitaler och multipla Å:n för att alla ska förstå vilket oväder det var) och sen ville hon inte sova, och sen ville hon inte ligga stilla, och sen ville senile Måns in under sängen mitt i alltihop. Natten kröntes av att Tjippen skulle jama uppjagat när åskan väl var över, för nu var det ju en bra idé att gå ut.

    SvaraRadera
  2. Vi klarade nog åskan bättre, möjligen beroende på Valpens studsande och Briardens furiande. Men hu, vad vädrets makter tog i! Stackars Huliganen som blir rå rädder; det passar egentligen inte honom alls. Men såna är dom, dom tuffa grabbarna: små och ynkliga när det verkligen gäller. En puss på nosen får han i alla fall!

    SvaraRadera
  3. Anna-Karin, jag var i alla fall alldeles väldigt tacksam för att jag inte hade en bebis att ta hand om. Sen undrar jag; var det Tjippen som väsnades så det hördes ända till oss? I så fall får du blänga lite bistert på honom från mig.

    Bitte; Hampus hälsar och tackar! Och ja, visst tog de i, vädrets makter. De var liksom lika hialösa som när vi hinkar bubbel.

    SvaraRadera
  4. Åhh stackars dig! Åhh stackars lille Huligan! Åhh stackars Maken!
    Nedrans åska och jädrans katt!
    Kan ju inte sätta mig in i klimaktoriets (den mydighet som ogrundat bestämt klimakteriets hemska och vidriga framför över kvinnor i sina bästa åldrar) men jag har sett detta på mycket nära håll fast där den kommit i form av medicin för behandling av andra fysiska problem..
    Not fun!
    Så mest, "stackars dig" faktiskt!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Käre Hovslagare, tack för din inkännande förståelse och för tyck-synd-om:et! Det hjälpte alldeles väldigt! Du är en hyvens Hovis, du!

    SvaraRadera
  6. Alltså, jag tycker det känns som att du och hovis är i maskopi med varandra. Vem är i maskopi med MIG egentligen?? Men jag kan i alla fall sträcka mig så långt som att hålla med om att det var väldigt väldigt synd om er allihop. Behöver du en kram?

    SvaraRadera
  7. Lotti, en kram är aldrig fel! Langa över den bara!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.