söndag 22 augusti 2010

Äta bör man

Sägs det ju. Det har jag tagit till mig, jag äter gärna och mycket. Lite för gärna kanske, men det gäller faktiskt att hålla svältdöden på avstånd så gott det går.

Maken äter också gärna, men kommer väl inte så gärna loss bland kastrullerna själv, däremot hejar han glatt och entusiastiskt på när jag svingar stekspadar och förskärare.

Nu har jag ju då varit borta. Maken skulle själv stå för mathållningen under inte mindre än tre (3)  kvällar.

- Klarar du dig? undrade jag lite ängsligt. Maken nickade förtroendeingivande och sa att det var inga som helst problem, han skulle nog vara vid liv även när jag återkom till hemmet (och spisen...).

Mycket sent fredagkväll återkom jag till Huliganhemmet. Huliganen himself knöt nästan knut på sig under det att han utförde en liten välkomstdans kring mina ben så att jag nästan stod på näsan över tröskeln. Bredvid stod maken och såg också glad och välkomnande ut. Glad... och lite hungrig.

- Har du ätit de här kvällarna? undrade jag misstänksamt. Jajamen svarade maken och fortsatte sen "jag har ätit knäckebrödsmackor med ost!". Jag borde ha kunnat räkna ut det, maken anser att bre Bregott på knäckebrödsmackor och sen hyvla ost på är kok-konst i den högre skolan.

- Men på fredagkvällen gjorde du väl ändå något annat, du kunde väl inte äta ostknäckemackor då också? frågade jag strängt.

Maken insåg att jag inte var så värst imponerad, så  han svarade lättat att nejdå, han hade inte livnärt sig på ostmackor då.

- Osten tog slut, fortsatte han sen. Så då blev det knäckemackor med bara bregott.

En himla tur att jag inte var borta 14 dagar i sträck, börjar jag tycka.

7 kommentarer :

  1. Det kallar jag variation det!

    För övrig kan jag meddela att Jea vet vem en av dina hemliga bloggläsare är! Och hon TÖRS INTE säga hej...
    Men hon hälsar att hon blir glad av att läsa din blogg, och tycker att du beskriver din vardag så målande och "rikt". Jea håller med. :)

    SvaraRadera
  2. Visst är det? En varierad kost ska man ju ha...

    Jamen så får du ju inte säga, nu blir jag ju jättejättenyfiken! Och sen undrar jag om jag uppfattas som så ohyggligt skräckinjagande? Men det är klart - 1.59 Huliganmatte kan nog skrämma vem som helst. Utom möjligen Huliganen.

    Fast jag blir väldigt glad för berömmet!

    SvaraRadera
  3. Han är ju en riktig kock din make och lever ju helt klart efter Kajsa Vargs ord "man tager vad mna haver" Nu tycker ju då vän av ordningen så klart att Huligan matten får planera sitt jobbande så att det inte blir mer än tre dagars frånvaro med svängande slevar och osande stekjärn. Då skulle ju maken gå svältdöden tillmötes och vem ska då skjutsa Huliganen till jobb?!

    SvaraRadera
  4. Knäckemackor är ju så gott!

    SvaraRadera
  5. Alltså, Anki, man kan väl driva det där med tagandet av havandet in absurdum? Fast det är klart, svältdöden låter lite väl drastiskt, det gör det...

    Kerstin, jo det är det ju - men kanske liiite enahanda tre kvällar i rad? Aningens torftigt? Fast å andra sidan, själv åt jag inte en endaste knäckemacka, så det var ju inte jag som levde ett asketiskt liv!

    SvaraRadera
  6. För att du inte ska dööööö av nyfikenhet kan jag meddela att hon heter Mia. (hej Mia!) Och hon är mamma till Max bästa kompis Marcus. Hon hittade din blogg då hon tyckte att du lämnade så roliga och underfundiga kommentarer på min blogg. Så känn nu pressen att leverera roliga kommentarer Irene!

    SvaraRadera
  7. Hej Mia! Och tack, tack, kära Jea, nu känner jag ju inte alls någon press, ånej. Ingen prestationsångest heller. Inte det minsta. Du är en hyvens Jea, du Jea. ;-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.