tisdag 24 augusti 2010

Huliganen har en plan

Vi kom hem från jobbet och jag tyckte Huliganen tittade lite småsurt på mig. Jag rannsakade mig själv - inte fanns det väl någon anledning att vara sur på mig? Är jag inte världens bästa matte kanske? Åtminstone världens bästa Huliganmatte?

Sen tänkte jag att han kanske var lite tjurig för att det var slut med ligga-i-soffan-å-käka-korv-semestern, att det kändes torftigt att bara få äta vällagrad västerbottenost. Men nej, det var inte där skon klämde.

- Nu är du sådär igen! utropade han. Skriver om knäckebröd och bilprovningar och seglingar och sånt tjafs. Absolut ointressant! var hans dom. Jag försökte påtala att det är min blogg och jag skriver om vad jag vill, men det fnös Huliganen åt. Ljudligt.

- Nä, nu gör vi så här, fortsatte han. Jag har en plan! utropade han vidare.

Hans plan var enkel och, ur huliganperspektiv, genialisk.

- Först så tränar vi! Jag går slalom mellan dina ben... å så får jag en Frolic!
- Sen så balanserar jag på liten låda... å så får jag en Frolic!
- Därefter stänger jag en kökslåda.... å så får jag en Frolic!
- Sen plockar jag äpplen... "också får du en Frolic" avbröt jag, som började se ett mönster i det hela.

Huliganen nickade entusiastiskt.

- och sen så drar jag i kopplet... å så ...  "Nä minsann, vänta här, hallå!! STOPP!!" utropade jag, "du kan väl för bövelen inte få Frolic för att dra i kopplet?!? Nån jädrans ordning får det väl ändå vara?"

Huliganen tindrade med ögonen och fortsatte obekymrat: - nä för sen så går jag fot jättejättefint och blir du så glad så då får jag massor av Frolic! Och sen får jag minsann fler Frolic bara för att jag är så söt.

Huliganen såg lycklig ut - i en rosenskimrande dröm såg han en framtid där frolicen haglade.


Jag insåg att det var dags att få ner drömmaren på jorden igen. Frolica mig hit och frolica mig dit, jag påtalade att här fick man minsann inga frolic bara för att man är söt, här krävs seriösa motprestationer. Då tittade den lille ligisten roat på mig och undrade varför inte? Det har ju fungerat hittintills.

... och det har det ju...

11 kommentarer :

  1. Da undrar man ju lite nyfiket hur manga frolic det nu blev till sist?

    SvaraRadera
  2. Bara skäm bort den lille rackarn!

    SvaraRadera
  3. Att ha en plan, det är bra tycker Jea!
    Jag har en plan sa Bill...

    SvaraRadera
  4. Emelie, jag tror vi lägger ungefär samma belopp på frolic som motsvarar ett litet lands BNP - om det kan besvara frågan?

    Angela, just det! Det är väl därför man har dem?

    Jea, min personliga plan är ju att bli ca 15 cm längre, ohyggligt begåvad och dessutom få stående ovationer på Metroplitan. Det är planen det. Tror du det blir svårt?

    SvaraRadera
  5. Tror din egna plan är lite svår, bättre då med Huliganens. De målen går att nå liksom *fjäskar för den lille*

    Rosaskimrande drömmar ska man vara rädd om, mina innehåller dock inte Frolic konstigt nog.....el inte. Nä jag vill ha hundar som lyser på lydnadsplanen medan publiken hurrar och utför en ramsa med pompoms och hela baletten! Trolig? Nope, ungefär som dina 15 cm.....

    SvaraRadera
  6. Vad gäller dina personliga planer tycker jag att en har du redan uppnått, en är möjlig och en är totalt omöjlig !!
    Klart Hampus skall ha Frolic - vi tänker göra en raid i påsen på söndag han och jag. D v s jag plockar upp och han äter....

    SvaraRadera
  7. Du skriver underbart!!!!!

    SvaraRadera
  8. Anki,jag tycker dina drömmar låter helt rimliga, har ju sett Rutan på film! sitt-ligg-stå i ett svooosch!! Det är det där med pompomens som låter lite svårt kanske?

    Annika; Huliganen hälsar att det låter som en väldigt bra arbetsfördelning. Han lovar att jobba hårt på det!

    Linda, tack! Du är snäll du!

    SvaraRadera
  9. Bah, "inga Frolic bara för att man är söt"? Den jycken har nog vetat precis hur han skulle lätta på Frolicfickan genom att, just det, vara söt. Av det kan man dra följande slutsats: han är inte dum, den jycken! Intygas.

    SvaraRadera
  10. Ge honom till mig så ska han få se på froliclös tillvaro. Och sen kommer han att älska dig ännu mer! :)

    SvaraRadera
  11. Bitte, nej det är han inte. Han vet hur en slipsten ska dras, och matte, henne har han fast lindad runt tassen!

    Anna-Karin; det hjälps ju liksom inte, oavsett vad du gör så är du Huliganens IDOL, så är det bara.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.