lördag 5 februari 2011

Hallelujah moments

Jag känner redan nu, så här i inledningsskedet, att det finns en viss risk för spretighet i det här blogginlägget. "Osammanhängande babbel"  kommer förmodligen att väl summera det. Så tag varning alltså, läs på egen risk!

Jo alltså; jag har inte riktigt känt igen mig själv. Jag har liksom gripits av ett lätt vansinne. Virkningsvansinne skulle man kunna säga. Lite pinsamt har jag nog tyckt att det varit, det är definitivt tantvarning på handarbete. Trodde jag.

Men så läste jag en stor artikel i Svenska Dagbladet häromdagen. Att det är inne så det sjunger om det med garner, stickor och virknålar. Att folk står och sliter såväl ull- som bomullsnystan ur händerna på de lokala garnmånglarna. Att det virkas, stickas och knörplas isåväl koja som slott. Garn är Hett! Alltså är jag inte det minsta tantig utan tvärtom oerhört med min tid. Nästan lite avantgardistisk skulle man kunna säga.

En annan sak med mig är att jag har våldsamt lätt att gripas av entusiasm. Sätta igång projekt. Inbegriper det lite shopping av trevliga attiraljer; desto bättre! Fast sen är det ju det där med att slutföra.... det är ju liksom så mycket roligare att bara börja på nya trevliga projekt.

Ibland slår jag mig dock med häpnad och slutför faktiskt något. Och titta här! Pukor och trumpeter!


Jag har minsann stickat klart något, nämligen vantar av restgarn. Så i ett enda nysande så är jag inte bara sparsam, jag är även färgglad och ordentlig, en sån Som Slutför Projekt. Detta tycker jag man kan fira med en bild till. Titta och njut! Är inte detta ett hallelujah moment så vet då inte jag vad man ska halleluja för.


Men de skulle ju invigas också. En ovetande omvärld måste ju få bli varse min flit, min nit, min... ja min förträfflighet i största allmänhet. Hur skulle de invigas? Inget sätt kunde väl vara bättre än att göra den omkringliggande landsbygden osäker tillsammans med Briarden, Beardisen och derases Matte. Jojomen. Två timmar har vi nu rantat runt. Man kunde välja att gå på isiga vägar. Eller leriga vägar.



Nä just det. Ingen av oss gillar is. Men vi hade så himla trevligt att hela promenaden, med leriga hundar, randiga vantar och allt ändå kvalificerade sig med råge som ett hallelujah moment.

Nu ska det snart fortsättas med lite hotta aktiviteter. Låt virknålen glöda! utropar jag och känner mig så icke-tantig som allra helst.


I ugnen väntar just nu muffins fyllda med hallon och mörk choklad. Jag känner med förtröstan att det snart kommer att bli ett hallelujah moment till.

8 kommentarer :

  1. Du är inte bara inne och med i den senaste trenden Irene! Du håller dig dessutom med stickor och virknålarnas Rolls-Royce!!!
    Enl. mitt och många andras tyckande så är de mångfärgade verktygen från knit-pro aaaaaabsolut BÄST!!!

    Dina vantar är bara så LÄCKRA!!!
    Grattis!!!

    Vem vet snart kanske vi kunnat "smitta" dig med lite "quiltsjuka" också???

    Kram Maja

    SvaraRadera
  2. Jepp, håller med Maja: vantarna är verkligen rysligt randigt fina. Man blir definitivt på gott humör när forserar lera i sällskap av dina vantar. Och dig. Och visigothen. Mina kängor har nu genomgått renovering (folk tittade elakt på dom på ICA) och är nu beredda att ta nästa steg...
    Tack för idag, vännen!

    SvaraRadera
  3. Men alltså, vilken läcker virknål!

    SvaraRadera
  4. snygga vantar och vilken läcker virknål !

    SvaraRadera
  5. Vantarna är superfina. Man blir så glad när man ser vantar med färg!
    Virknålen är ju så häftig, vill ha.

    SvaraRadera
  6. En sån där virknål MÅSTE jag ha. Inte konstigt att mitt virke blir lite snett och vingt, när jag inte har en sådan! Ett stort grattis till en slutrapport i ett projektarbete! Halleluja från Hällestad!

    SvaraRadera
  7. Va? Finns det så häftiga virknålar nu för tiden? Fina vantar också! Jag som stickat oavbrutet från början av 80-talet till för 5-6 år sedan (när det var jätteute) blir ju nästan sugen på att börja igen. :)

    Och leriga kängor kvalar verkligen in under Hallelujah moments, åtminstone den här årstiden.

    SvaraRadera
  8. Maja; jag är absolut värdelös när det kommer till att sy - tålamod har jag inte heller, så någon quiltare blir det nog aldrig av mig. Visst är virknålen läcker! Fast jag har inte riktigt kommit överens med den, den hakar upp sig i yllegarnet jag virkar med nu. Men snygg är den...

    Bitte; tack själv! Det var en härlig runda. Lerinpackning fick man ju liksom på köpet. Ser fram emot nästan runda!

    Jea; visst är den! Jag som faller för yta föll direkt.

    Annika; du får prova den och se vad du tycker. Den funkar nog bättre med ditt garn tror jag.

    Kerstin; visst blir man glad av färg - och nu när det mest är grått och dimmigt ute behövs det REJÄLT med färg.

    Anna-Karin; klart du måste ha en virknålsrolls-royce till ditt superfina arbete. Köp två, förresten!

    Lotta; just precis, leriga kängor frambringar små ystra skratt! Ända tills man ska göra rent dem.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.