söndag 9 oktober 2011

Det snarkar

...under min stol. Det som snarkar är en väldigt nöjd vätte. Själv snarkar jag inte, men nöjd, det är jag också. Om alla söndagar vore som denna - fast vänta, nu varför begränsa sig till söndagar? - nej om alla dagar vore som denna, då vore världen en bättre plats det är jag säker på.

Det inleddes förvisso kallt. Frost i gräset och vantar på. Men solen sken! Och Zyrran, Zoya, Zuliganen och jag drog ut till skogen. Iklädda rejäla kängor, överdragsbrallor, köttbullar, spårsnitslar och spårselar. Jo för det var dags att introducera spårandet för Zoya - och hon tyckte att det här, det var ju en ball sysselsättning. Nästan som ett kinderägg; få komma ut i skogen, snava över köttbullar och sen få springa lös med kusin Huliganen. Finemang, sa Zoya, som blev ganska trött av erfarenheten.

Och Huliganen, ja han spårade så det var en ren fröjd åt det! Hade han inte haft matten att släpa på hade det gått ännu bättre. Jo för matte fick för sig att hunden gick fel, så hon stannade och väntade på att han skulle ta upp rätt spår igen. Huliganen tittade sig över axeln och undrade varför det blev en bromskloss i linan just när det gick så bra? Men jag, jag stod stilla (som det får jag var), jo man har väl lärt sig hur det ska gå till! Ända tills det gick upp för mig... att vänta nu här... han har ju rätt!

- Det vet jag väl! sa Huliganen som inte direkt lider av någon falsk blygsamhet och sen spårade han på som en dans när inte matte satte sig på tvären. Mycket sol, mycket luft, mycket av allt helt enkelt.

Sen, ja sen blev det stickat på Cotswold leaves schalen. Det är ett kul mönster, men jag undrar om garnet räcker? Fast om jag stickat snabbt som sjutton så kanske jag hinner bli färdig innan garnet tar slut?

Och sen, sen blev det en liten lur i soffan. Sånt ska också till en söndag.

Tja, och sen var det ju två timmars träning på klubben. Lite orolig var jag för att Huliganen som ju ändå snart är nio år kanske inte skulle ha någon energi kvar? Men jo, så fel jag hade! och så kul vi hade! Och så duktig han var. På pluskontot här; ännu mer luft, ännu mer vind, ännu mer hundträning.

Och nu väntar rådjursstek med kantarellsås och rödvinskokta smålökar, potatisgratäng och en zinfandel. Mums!

Ja, jag sa ju det; bättre än så här blir det inte!

5 kommentarer :

  1. Det lät alldeles, alldeles underbart. Speciellt det där med tuppluren ;-).

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar dag!!!
    Frisk luft så att man nästan storknar!!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Kul att det gick ännu bättre än vanligt – för han är en rese i spåret, den där lille grabben (oj, säg inte det till honom!). Och ett härligt väder var det ju ända tills motsatsen bevisades.

    SvaraRadera
  4. Hej Irene,
    jag fick en förfrågan jag inte kan svara på, men kanske du har en idee. Om du mejlar mig får du adressen till Pat. Jag vill inte så gärna skriva ut den på nätet.

    Hi, I too am a fabraholic and have enjoyed reading your blog posts. I also am the owner of a small custom embroidery business specializing in dog, cat and horse shows. We love being able to offer our customers at these shows many of the breeds that are still relatively rare in the US. The breed is gaining popularity here and we have had many requests for a Västgötaspets design. I was wondering if you could tell me if you have ever seen or could direct me to someone or a European website selling machine embroidery designs from whom I might be able to buy a stock machine embroidery design of a Västgötaspets or as we call them here, a Swedish Vallhund.
    Thank you for any help you can offer.

    Pat Sieloff

    Vanity Threads

    Snohomish, WA

    USA

    SvaraRadera
  5. Angela; tupplurar är inte att förakta!

    Maja; ja det var på vippen - men jag klarade mig alldeles ostorknad!

    Bitte; ja och ännu bättre hade han varit om han haft en mer organiserad och strukturerad matte...

    Fabraholic; jag vet faktiskt inte? Jag har nog aldrig sett något sådant. Men jag lämnar frågan vidare till västgötaspetsägare som läser här; känner någon till någon som broderar vättar?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.