måndag 3 oktober 2011

Bloggträff

En svindlande vacker hösthelg i oktober skulle det bli bloggträff i Småland; det var schefurn och vätten och vätten och vätten och blandisen och beardisen och briarden som skulle sammanstråla. Det behövdes ju chaufförer också så man fick ju ställa upp och himskans tidigt ställa kosan norrut. Och det kan väl hända att man fick ett litet sammanbrott över en trilskande gps, och det kan väl hända att det var väldans dimmigt och det kan väl hända att man blev något sen och inte riktigt anlände dit där de andra var, men så småningom föll vi i varandras armar och tjoade HEJJ!!! Det var Emilsar och Mussisar. Twittisar och Cirkusar och Huliganer. Ymerar och Qubaner.













Ok, vissa kanske inte direkt kvittrade hej, utan mer morrade fram "ska'ru ha på flabben va, du din stora, muskulösa, svarta, snygga schäfer?". -Va?! sa schäfern förvånat då och undrade vad det där var för en tjurig liten gubbe som tog sig ton.

Sen så promenerades det. Och tränades av den mer arbetsamma falangen. Och kliades hund. Och låstes in nycklar. Och krossades rutor.


Sen, ja sen var det ju dags för den mer seriösa delen av träffen. Nämligen mat och vin! Denna programpunkt avhandlades grundligt och ingående.


När jag ramlade i säng tänkte jag belåtet att nu kan jag ju sova hur länge jag vill! Och ja, jo, jag hade väl tänkt mig lite längre än kl 6 om jag ska vara ärlig.

Men vem kan motstå att ta en morgonpromenad längs den vackra Helgasjön? Inte jag i alla fall. Det var något märkligt med morgonen, jo för det blåste nämligen inte. Det är högst kuriöst för en skåning. Däremot var det lite dimmigt. Men vackert!

Det var inte bara Huliganen och jag som var uppe i ottan och var flitiga. Vissa var ännu flitigare, flitiga som....som... som spindlar! Fast vissa spindlar hade nog varit på rejält partaj kvällen före...





Man såg spöklika båtar som skymtade i dimman likt den Den Flygande Holländaren, fast kanske av lite mindre modell.

Vi upptäckte några saker när det gäller sjöar; dels att det finns hundmänniskor i närheten för titta bara, sjön var knökafull av såna här små roliga bollar!

Och visst undrar man ibland var allt vattnet kommer ifrån? Eller hur? Nåväl, undrans tid är slut, för jag sitter inne med svaret. Och det ska jag alldeles nu delge er! Kolla, kolla, sjön har påfyllning!



- Nu ska jag bada! sa Huliganen och ställde kosan mot hopptornet.
- Var försiktig, sa jag ängsligt, och försäkrade mig om att räddningsredskap fanns till hands.




Huliganen utförde ett tjusigt hopp som jag tror heter Dubbel Västgötare med Spjång eller något åt det hållet. När man gjort det blir man så upprymd att man liksom blir alldeles suddig!



Ok, det kan kanske hända att jag överdriver lite, att jag tar mig vissa friheter med sanningen här. Det kan hända att det liksom mer var lite skvättande med tassarna i sjökanten. Om vi nu ska vara såna, alltså. Petnoga med sanningen och sådär.


Det fannns ju andra som badade lite vildare - beardisar, till exempel, badar något alldeles kolossalt kan jag meddela. Och schäfrar gillar lite sumpigt gyttjesim lärde jag mig också.

Men, som sagt, vi körde hårt hela helgen! Det var träning både bittida och sent. Ostmackekäk, till exempel, om  ni bara visste hur ansträngande det är!







Ja ni ser - himla jobbigt hade vi! Tugg, tugg, tugg...



Denne stilige herre var vandrarhemsföreståndare - se så vördnadsbjudande han är! Han är faktiskt så stilig att man gärna vill visa honom i profil också:



Huliganen ville också stå överst på trappan såklart, då kan man ju för en gång skull känna sig lite von oben och det kan ju vara trevligt när man är en tvärhand hög ungefär. Fast han är ju, om sanningen ska fram (ständigt denna sanning!!) inte så vördnadsbjudande. Titta bara: ett öra hit och ett öra dit. Ingen ordning och reda alls.



Och sen, ja sen åkte vi hem. Trötta - men väldigt, väldigt belåtna!

17 kommentarer :

  1. Vilka häftiga bilder!!
    Båten i dimman och Musse och badande Huligan. För att inte tala om spindelnäten... oj - oj - OJ!!

    Hädanefter ska jag också maka mig upp på mornarna, typ jättetidigt, för jag vill OCKSÅ försöka ta såna där fräna foton.

    Sen ska jag nog också börja kamma mig ;)

    Tack för en underbart rolig helg! Och ett alldeles särskilt stort tack för goda kanelbullar & delikat äppelkaka :)

    Kram!

    PS. Quba hälsar att han nu har tänkt på det där med flabben och kommit fram till att han avstår :) DS

    SvaraRadera
  2. Vilken härligt dimmig helg hela hundgänget upplevt! Jag kan tänka mig att Qubor ska ha på moppe - är man sådär snygg och svart ska man minsann ha däng! ;)

    SvaraRadera
  3. Det vet du väl Larsson, att morgonstund har guld.... eller kanske 'dimma'?... i mund! Upp med tuppen bara och ut med kameran och grabbarna! Och tack för de snälla orden om bilderna!! Så länge du uppskattar mina bullar får du vara hur okammad du vill ;-)

    Quba, det är en klok grabb, det!

    Anna-Karin; visst är han snygg! Tänk om man ändå vore en schäferflicka...

    SvaraRadera
  4. Eh... Drack jag mycket vin eller?? För alltså, jag MINNS inte att jag var helt själv på middan?! Fräcka bilder! Cool dimbåt, söta Huliganöron och en väldigt vördnadsfull vandrarhemsföreståndare! Tack för fikat och kraaaaaam :)

    SvaraRadera
  5. Lotti; mycket vin?? Ähh, vad menar du nu? Var det inte i stort sett enbart vatten som slank ner? Jag har dock ett bestämt minne av att jag var med vid middagen och åt god gulaschsoppa, så nog tror jag vi var fler vid bordet!

    SvaraRadera
  6. Jag är helt säker på matt jag var med på middagen. Visst var jag väl det? Och på bullarna – det hade inte varit samma sak utan kanelbullarna. Och snart är det lördag och då ska du ju baka nya för avhämtning klockan halv nio, eller hur var det?

    SvaraRadera
  7. Jag är helt säker på matt jag var med på middagen. Visst var jag väl det? Och på bullarna – det hade inte varit samma sak utan kanelbullarna. Och snart är det lördag och då ska du ju baka nya för avhämtning klockan halv nio, eller hur var det?

    SvaraRadera
  8. Dubbelt så matt blir man när att blir matt två gånger.

    SvaraRadera
  9. Oj, här får man hålla tungan i mun när man reder ut 'atten' och 'matten' - jag TROR jag fick rätt på det, men helt säker är jag inte. Blev nog lite matt själv, tror jag.

    Halv nio, sa du? Ska det vara kardemumma eller kanel?

    SvaraRadera
  10. "Tungan RÄTT i mun" skulle det ju vara. Den brukar ju liksom befinna sig där ändå, men man vill ju inte att den hänger och slänger hur som helst, lite prydligt får det ju ändå vara!

    SvaraRadera
  11. Åh vad härligt det måste ha varit min lilla vätte drar sig inte för dy men däremot badkaret där hon måste i efter att besökt den översvämmade bäcken på åkern.

    SvaraRadera
  12. Maja, min erfarenheter av vättar är ju inte gigantisk - men jag har nog aldrig träffat någon som hoppar i badkaret under jubelrop!

    Min egen verkar jämställa ett badkarsbad med raffinerad kinesisk vattentortyr ungefär.

    SvaraRadera
  13. Åh vad roligt att få se bilder :)
    Jag fullkomligt ÄLSKAR morgon bilderna i dimman och bilderna på ER när ni äter. Äta bör man annars.... ja äh det gör man hursom...

    SvaraRadera
  14. VA??? Bakar du kardemummabullar också!! Det har minsann ingen berättat för mig.

    Sa ni halv nio? Mums! så gott det ska bli :)

    SvaraRadera
  15. Jea, du var saknad! Det hade varit så himla roligt om du också hade varit med - du och Kungen! (Fast han hade ju fått finna sig i att bli lite morrad på...)

    Larsson; jodu, här ser du en kvinna som har många strängar på sin lyra. Halv nio, du är så välkommen så!

    SvaraRadera
  16. Helgen i repris och nya bilder som visar sig för dom som är uppe-med-tuppen-och-nikon. Ja tänk så vackert det kan vara där Skåne slutar och skog och sjö tar vid!

    Jag som var där intygar att det var fullsatt runt bordet medan alla Nikon passivt låg i full glömska medan mat och vin och ord flödade. Du var inte ensam Lotti!

    Och helgen var god och trevlig och alldels väldigt trivsam!
    Kram Qsinen

    SvaraRadera
  17. Bäste Direktör, jag instämmer helt i allt vad du säger!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.