onsdag 1 september 2010

OK, lite tjatig är jag nog

Först uppdaterar jag inte min blogg på flera dagar, och när jag sen äntligen gör det, vad skriver jag då om? Något intelligent och kulturellt? Esoteriska funderingar på morgonkulan? Eller ett instruktivt inlägg om hur man tar kål på mördarsniglar? Ett djuplodande inlägg om världspolitiken? Eller ens något om den lille Huliganen?

Nä.

Jag skriver om bilen. Och Bilia. Och det eviga bilbältestrasslet. Må de lida länge i skärselden, intrasslade i bilbälten som likt ett ormbo snärjer dem, där den eviga Bilbesiktningen ger dem 2:or på löpande band. Sen kan de dessutom få ha lite nageltrång.

Efter förra veckans reparation tänkte jag då härommorgonen kontrollera att bilbältet nu gick att dra ut. Det gick det. Väldigt bra! tyckte jag då. Däremot ville det inte rulla upp sig igen. Väldigt o-bra tyckte jag vidare, och kastade mig som en panter på telefonen. Nu är det fixat. Igen. Så länge det varar (sa hon cyniskt och desillusionerat).

Alltnog och emedan. Eftersom jag inte tycker det verkar rimligt att bilbältena beter sig på detta oansvarig vis har jag även kontaktat Renaults kundservice. Ett mail ångade iväg direkt efter besiktningen, och jag fick prompt svar. De krävde in svar på allt från stamtavla intill fjärde släktled, skostorlek och... eller ja så ungefär. Lika prompt mailade jag iväg de äskade uppgifterna. Sen blev det tyst. Och tyst. Och tyst. Ja inte från min sida, det vill jag verkligen ha påpekat. Jag flöjtade iväg en liten försiktig förfrågan. Och igår fick jag då svar.

Ett väldigt, tja, otillfredsställande svar tycker jag nog - eller vad säger ni?

"Bäste kund
Renault Nordic beklagar de problem Ni uppleft med Er Renault bil.
Renault Nordic har undersökt Ert ärende gällande bilbältet och beslutat att inte bevilja någon ersättning i detta ärende.
Med vänlig hälsning
Kundrelationsavdelningen
Renault Nordic AB"

Mja, nog tycker jag att detta inte direkt gör mycket för kundrelationerna till mig, det vill jag ju ha framfört.

Nu är jag ju av den åsikten att brev, ja de svarar man på. Även brev i mailform. Så nu har jag, för min sinnesfrids skull, skickat svar.

"Bästa Renault,

Såvitt jag kan påminna mig har jag faktiskt inte begärt någon ersättning - jag har undrat om detta är vad man förvänta sig av en 5 år gammal Renault? Att båda styrlederna glappar och att bilbältena uppenbarligen är av undermålig kvalitet?

Att sedan er samarbetspartner Bilia gör ett ännu uslare arbete med såväl den förbesiktningsservice som sedermera den reparation av det som visade sig på besiktningen och som de missat på förbesiktningen, ja det är ju ännu mer tråkigt.

Själv beklagar jag att jag köpte en Renault. Det lär dock inte upprepas."


Och nu har jag dessutom hängt ut dem i min blogg. Det lär ju skaka Renault Nordic i dess grundvalar.

6 kommentarer :

  1. Oj, Irene!
    Jag som började fundera på om du var sjuk och så var du mitt uppe i en intressant brevväxling;)
    Både jag, mina bröder och våra föräldrar har ägt en Renault och "hundbrodern" han med kenneln kör en stor Renault Traffic. Minns att far älskade sin FAT 420 och det gjorde vi andra med. Jag lockades att köpa en liten R5:a, men den vill jag helst glömma för något problem med bromsarna (som aldrig gick att åtgärda helt) var det faktiskt. Kanske borde ha skrivit ett ampert litet brev också...
    Ha det gott och jag gissar att vi får veta mer om ert förhållande; du och din nya brevvän!!!
    Maja

    SvaraRadera
  2. På dem som en terrier bara! ;)

    SvaraRadera
  3. Heja, heja! Gem dem vad de tål och lite till!!

    SvaraRadera
  4. Maja, jag antar ju att det även finns bra Renaulter. Och i ärlighetens namn så är jag ändå rätt nöjd med min, om man nu bortser från bilbälten och Bilia och sånt. Fast jag tycker ju gott att du kunde skrivit ett lite ampert brev, det gör jag faktiskt.

    Jea; japp! Eller som en liten västgötaspets...

    Angela; tack för påhejandet, det kan behövas. Men, som sagt, en Huliganmatte är ingen mes som stillatigande finner sig i vadsomhelst.

    SvaraRadera
  5. Darra månde Renault-koncernen - nu är hon på krigsstigen :0)
    Rätt så!
    Får du inget vettigt svar denna gång - skicka då ett mail där du talar om att du KOMMER ATT GÖRA ETT PERSONLIGT BESÖK - OCH HA MED DIG EN HULIGAN!!!

    SvaraRadera
  6. Jamen, just så, Britta! Det borde väl få dem lite medgörliga? De borde rentav ösa kompensationer över mig, nya bilar, nya bilbälten och jag-vet-inte-vad?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.