tisdag 22 mars 2011

The survival of the fittest

Nu när vinterns grus börjar sopas upp från vägarna, så spritter det ju onekligen i de gamla cykelbenen. Cykla är bra! Precis som kinderägg. Tre saker i ett enda paket; bra för miljön, bra för flåset, bra för plånboken. (Fast inte så mycket choklad).

Men så var det det där med växlarna... jag har en gammal cykel som plötsligt, på det mest oresonliga vis, släpper ur växlarna. Väldigt obehagligt.

Maken, som är en snäll make, erbjöd sig att lämna in cykeln hos en av de 15 lokala cykelmånglarna så att de kunde prata allvar med den.

Han återvände i triumf; cykeln var inlagd för omplåstring. Sedan meddelade han mig att cykelhandlaren sagt att växeltillverkaren av just den sortens mojäng som min cykel är behäftad med rekommenderade att man en gång om året monterade av baknavet och rengjorde det. Detta tyckte dock cykelhandlaren var till att ta i; en gång vart fjärde år rekommenderade han.

Jag köpte min cykel 1994. Är det någon som tror att jag monterat vare sig av eller på? Eller rengjort för den delen?

Ånej, här klemar vi inte med baknav.

6 kommentarer :

  1. Jag tycker det är dags att fru Huliganmatte får en ny cykel i present av sin make! ;)

    SvaraRadera
  2. Jaså,är det därför växlarna gör som de vill?
    Fast det har de gjort sedan jag köpte den.
    Vill hellre ha en ny cykel, men med tanke på hur lite den används av mig så får det nog vara i år också!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tänk att det alltid är det där fördömda navet allting ska kretsa runt!

    SvaraRadera
  4. Anna-Karin; det finns många andra saker jag hellre vill ha - cykeln fungerar ju (snart förhoppningsvis).

    Maja; enligt expertisen så... men jag vill ju inte svära på det! Lite småkinkigt tycker jag nog det. Av navet alltså!

    Larsson; precis. Ständigt detta nav!!

    SvaraRadera
  5. Jaså den blev avdammad nu, då kan man väl beteckna våren som anländ nu då?!? Jag tror självklart inte att du klemar med baknaven, du klemar väl inte med nåt? Ja, förutom då med maken, Huliganen, barnen, vännerna, bloggen och ........ ;)

    SvaraRadera
  6. Anki; jag tror du har lyckats ringa in de flesta klema-bort-projekten faktiskt. Men för övrigt är jag en mycket hårdkokt och icke-bortklemande figur!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.