onsdag 30 mars 2011

Full fart mot en rallylydnadskarriär!

Nu är vi peppade! Så nu tränas här varje dag, vi kilar bort till Gröningen och kör ett litet pass. Det tycker vi båda är kul, frolic kan ha något att göra med Huliganens inställning, men jag tror faktiskt att han ändå gillar det.

Nu har vi ju bara gått introduktionsgången och då fick vi gå en mycket kort liten bana, men även korta och enkla små banor kan ha sina stötestenar. Vår kom vi det moment som kursledaren sa "detta kan alla hundar -alla hundar kan sitta framför sin matte när de tigger". (Jag pratar alltså om momentet "Sitt framför, höger ingång, framåt"). Finemang! tänkte jag, gäller det att tigga så är vi liksom på vår mammas gata. Trodde jag. Men nu är det så att Huliganen sitter inte rakt framför när han tigger, han sitter vid sidan. Eller ligger under bordet och tjoar. Eller - om han ska var säker på omedelbar framgång - så går han slalom mellan mina ben och sätter sig sedan mellan benen och kikar upp på mig och ser oemotståndlig ut.

Så det där med att sitta rakt framför, det får vi träna på.

Nästa stötesten var momentet "Sitt, gå runt". Dvs, hunden ska sitta och matte (eller för all del husse) ska gå runt. OK, visst satt den lille huliganen. Men när jag gick runt så snurrade han med.

- Sitt still! sa jag då, men hunden hade drabbats av temporär dövhet (det händer ibland i lydnadssammanhang) och snurrade vidare.

- Du får tänka att vi leker "så går vi runt kring en enebärsbuske, enebärsbuske, enebärsbuske..." , buskar står där man placerat dem, föreslog jag då.

- Ska jag föreställa en buske!? sa Huliganen upprört. Näsåminsann att han tänkte vara buske, sådetså.

Jag insåg att vi fick ha ett litet annat angreppssätt, så jag ändrade raskt strategi och föreslog istället:

- OK då, föreställ dig att du är en allsmäktig envåldshärskare och att jag dansar en tillbedjande hyllningsdans omkring dig?

Och jag måste ju säga att jag är så himla klok! För nu när vi var ute på vår kombinerade promenad/träningsrunda, ja då satt han där. Som en liten diktator i västgötakläder som lät sig dansas runtomkring.

Det blir nog bra det här.

10 kommentarer :

  1. Klicka in handen!!!
    Att han ska följa din hand alltså. Klicka in den och använd den som "target stick" sedan går det som i en dans. Det är sååååå bra att använda sig av "handen" i Rallyn :)

    SvaraRadera
  2. Har aldrig ens hört talas om detta och tror nog inte att varken jag eller Raja skulle fixa det där.
    Fast att vi är diktatoriska västgötar båda två!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Nu blir jag lite förvirrad...
    Alltså, det verkar vara väldigt mycket dans för att vara Rallylydnad. Kan det vara så att ni i själva verket hamnade i Freestylegruppen?

    SvaraRadera
  4. Jea; vi får göra det - target stick har vi ju använt oss av. På den tiden vi var seriösa. Nu är vi högst oseriösa men lika glada för det!

    Maja; det tror jag absolut ni hade! I synnerhet om ni är diktatoriska väsgtötaspetsar ;-)

    Larsson; alltså vi är såna med vida vyer. Vi begränsar oss inte. Vill vi uttrycka oss med dans så gör vi det. Nästa gång kanske vi sjunger en liten aria i stället? Man vet liksom aldrig. Det enda man vet är att det liksom sällan blir riktigt som man tänkt sig.

    SvaraRadera
  5. Är faktiskt på huliganens sida. Buske liksom? Va'?! Du bör nog skaffa dig ett förråd av liknelser som kan tänkas falla huliganen bättre i smaken om ni ska gå vidare med rallylydnadsprojektet.

    (Inser också att just "sitt framför" skulle bli en stor stötesten för oss om vi får för oss att byta karriär.)

    SvaraRadera
  6. Men det är väl inte så konstigt ifall diktatorvätten inte alltid hör vad du säger. Han har ju en hel broccolibukett i vägen på örat? Eller var det blomkålshuvud?

    SvaraRadera
  7. Hörnini! Hundar som det har tränats klassisk lydnad med har svårare för vissa moment i Rallyn. De är så inkörda på att tex alltid sätta sig slickad vid benet när matten stannar.
    Lär in "sitt framför" som en "cirkuskonst" :/ /Jea som måste ta upp Rallyn igen, Kungen älskar den :)

    SvaraRadera
  8. Lotta; jag inser att du har rätt; det måste vara manliga, macho, kraftfulla liknelser. Inge' blomster och växt-tjafs liksom.

    Anna-Karin; klok synpunkt! Har man blomkål i örat så måste ju passagen bli lite trängre?

    Jea; Så gör vi nu; och det kommer att gå, även om vi båda är lite lätt förvirrade... ;-)

    SvaraRadera
  9. Gud visste vad han gjorde när han skänkte Irene slughet-så-att-t.om-en västgöte-går-på-det! Ni kommer att bli farliga på Rally, du och Huliganen...Inte nog med att det kommer att se rasande grant ut när ni dansar er väg fram, nä du kommer att nå oanade höjder i duperingskonsten Irene :-)

    SvaraRadera
  10. Anki; det känns väldigt bra att höra! Om du tror på oss, ja då känner jag att the skye is the limit. Typ. Åtminstone kommer jag att bli väldigt bra på det där med slughet...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.