onsdag 8 juni 2011

Krånglande teknik?

Apparaturen krånglade. Big time. Om det inte  lyste "ERROR!!!", så stod det försmädligt "fel PXQW19992 - å supporten har gått hem för dagen" i rutan.

Goda råd var således dyra. Mycket dyra! Ty det var ju fotbollsdags på TV, och inte vilken fjutt-champions-league-final som helst, nä det var ju Sverige-Finland. Och då kan det verkligen inte stå "ERROR", då vill man ju se vårt broderfolk få på tafsen.

Maken trixade. Han fixade. Han klurade. Men TV-skrället vägrade samarbeta på ett synnerligen osportsligt sätt.

Då tittade maken på mig och det glimmade till i hans ögon.

- Du är ju så teknisk, du kanske kan lösa det? föreslog han.
- Teknisk?! Moi?? svarade jag synnerligen förvånat. (Alltså vi pratar om jättemycketmegamest-synnerligen).
- Var inte fånig, fortsatte jag sen, - jag är ju blond så jag begriper mig verkligen inte på "fel PXQ etc".

Men maken han påstod att jo jag var visst teknisk. Beviset var att jag är en sån modern människa, en sån som har Iphone. Hur svag är inte den bevisningen, då?

Jag kände mig dock lite utmanad och grep manualen och tänkte att nu, nu ska han få se på trissor, den gode maken.

Herregud! VEM skriver tekniska manualer? Man trasslade ju in sig redan på första meningen och sen kom man liksom aldrig rätt igen. Så småningom, med gemensamma krafter, kom vi dock fram till att jo, visst skulle det funka, och nog var tv:n förberedd, men för att peta i mojängen i manicken så saknades en mackapär.

Det var då min tekniska sida slog till. Det var då jag greppade Iphonen och ringde syrran och bjöd in oss på fotbollstittande. Mycket lyckat! Vi fick pratat och gått på promenad med lycklig Huligan, maken fick tittat på fotboll och alla fick fika med rabarbermuffins.

Så har man tekniska problem - vänd er med fullt förtroende till undertecknad!

(Och här utbrister hela Huliganfamiljen i ett stort och innerligt tack till syrran!)

8 kommentarer :

  1. Är mycket imponerad över din problemlösning, men hur gör man om man inte har någon syster? :(

    SvaraRadera
  2. Lotta - bor man i närheten kan man få låna mig en liten stund!

    Syrran - det var så kul, och lärorikt, att ha er på besök. Hur skulle jag annars få veta att det är skillnad mellan "förlängning" och "tilläggstid". Och också vad detta "tilläggstid" betyder. Jag bugar och bockar för lärdomen (och för muffinsen som smakade GOTT!!!!)

    SvaraRadera
  3. Då ställer sig nästa fråga: -Vad gör man om man inte har en syster? Inte bor i närheten av Annika och kan låna henne?
    Man får helt enkelt se till att "Mackapärerna" fungerar!!!
    Fast det låter ju inte riktigt lika kul att sitta ensam framför tv:n med ett virke i händerna!!!
    Nej, jag överdriver. KM fanns till hands och världens bästa hund låg hos matte;-)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Absolut imponernade. Men en fråga: är det inte bäst att man vänder sig till syrran direkt. Och i så fall: ska man ha med rabarbermuffins eller finns det på plats (hoppas!)?

    SvaraRadera
  5. Lotta; man får skaffa sig en snabbt som sjutton... eller kanske flytta neråt Skåneland och utnyttja syrrans erbjudande!

    Annika; precis - nu kommer vi aldrig att blanda ihop "förlängning" och "tilläggstid". Vilket ju måste vara väldigt bra!

    Maja; visst är det det som är det braiga med hundar - alla är "världens bästa". Jag har ju också en sån hemma ;-)

    Bitte; jag hade med. För säkerhets skull.

    SvaraRadera
  6. Den här teknikhärdsmältan hade glott på matchen i ajfånen. Och då hade man gått miste om muffinsen!

    SvaraRadera
  7. Det saknas alltid en grej för att få ihop grunkorna när det kommer till teknik. Hur om sig och kring sig man än är i butiken och ställer frågan 823 gånger till den finniga 14-åriga tekniknördiga expediten ("har vi nu fått med oss allt som behövs för att koppa ihop sk--en?") så fattas det alltid en kabel, en grej, en grunka eller en mojäng.

    Och då har butiken stängt.

    SvaraRadera
  8. Anna-Karin, och det hade varit synd!

    Malin; precis så är det - kunde inte ha beskrivit det bättre själv. Och ett annat problem är att den där 14-åring helt enkelt inte kan uttrycka sig så att en mogen kvinna förstår.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.