lördag 11 juni 2011

Maken tar sig ton

Ja alltså, min värld är i uppror! Här har man traskat på i sitt äktenskap, år efter åt, trivts bra, haft roligt, förvisso haft våra diskussioner. Maken, som är en klok man, har ju ibland ändå tyckt fel. Dvs han har inte tyckt som jag. Men detta har ändå alltid gått att lösa. (För det mesta när han insett att jag ändå haft rätt).

Men nu! Ja jag vet inte... ska man tåla sånt här?

Sedan maken tog tjänstledigt så har han ju skött en hel del av matlagningen och veckostädningen. Igår tyckte jag ändå att jag kunde bidra eftersom jag inte hade något bättre för mig och maken hade lite ont i ryggen. Jag tog således dammsugningen, och maken jagade runt med dammtrasa och våttorkade och hade sig.

Allt var frid och fröjd. Brummandes och gnolandes jobbade vi oss fram genom huset. Ända tills maken undrade:

- har du inte dammsugit arbetsrummet?
- inte än, jag tar köket och matsalen först, svarade jag glatt, ja rentav lite muntert.

Och det var då han sa det. Det där oförlåtliga.

- det är fel ordning. Sa han. Bara så där. Det visade sig att maken tycker man tar vardagsrum-sovrum-arbetsrum-matsal osv. Själv gör jag inte så. Jag tar det i en helt annan ordning, vilket jag vänligt förklarade för maken.

- Det är fel ordning. Helt ologisk! uttalade sig denne mansperson kategoriskt då.

Jag stirrade bestört och avvisande på honom. Förr, när vi hade våra meningsskiljaktigheter kunde jag ju alltid svalt fråga om han ville laga sin egen mat när han vägrade inse sakernas rätta natur (= dvs att jag har rätt). Det brukade få honom att besinna sig. Men nu kan jag ju inte göra så! Nä för då går han bara ut och rasslar med kastrullerna och fixar något själv.

Hjälp! Har jag närt en städningsfascist vid min barm?!? Hur lösa detta dilemma?

7 kommentarer :

  1. Man blundar, räknar till tresiffrigt tar några steg tillbaka och låter honom göra som han vill!
    Själv sätter man sig på ett lugnt och trevligt ställe och virkar alt. tar en promenad med hunden medan han tar hand om städningen på sitt logiska sätt!!!
    Kallas kvinnans list;-D

    Kram Maja

    SvaraRadera
  2. Har tyvärr ingen lösning på detta problem eftersom just detta sällan orsakar konflikter här. Dessutom kan inte hussen laga mat så... ;-)

    SvaraRadera
  3. Maja; ...eller också klipper man till honom direkt? ;-)

    Lotta; jag trodde jag var trygg i samma förvissning. Men ack så fel jag hade.

    SvaraRadera
  4. Essensen i detta i detta blogginlägg är: maken har fel, du har rätt. Så är det bara. Och dessutom är det logiskt: du är ju kvinna. Vad ska du då göra? Lägga ner städningen, helt (din del, alltså), tycker jag. Ett ampert "men det är väl bäst att du får göra det på rätt sätt då", räcker förmodligen för att du dessutom ska framstå som generös.

    SvaraRadera
  5. Räck över dammsugare och bara gå iväg. Sätt dig ute i trädgården med en bra bok och sedan fråga maken om han är klar med sin logiska städning ;)

    SvaraRadera
  6. Inte ens i min vildaste fantasi kan jag framkalla ett liknande gräl här hemma... Du är en lyckligt lottad kvinna, Irene. Så är det bara! Jag håller med Jennie; räck maken dammsugaren och sätt dig i trädgården och läs en bok. Men glöm för allt i världen inte kaffet och rabarbermuffinsen!!

    SvaraRadera
  7. Bitte; jamen precis! Jag är kvinna. Alltså har jag rätt. Svårare än så är det ju faktiskt inte!

    Jennie; detta goda råd kommer jag att ta till mig. Bums. Kommer att bli skitbra!

    Angela; skriver upp det på listan!: 1) ge dammsugaren till maken, 2) hämta rabarbermuffins och bok, 3) fikastund i trädgården ackompanjerad av dammsugarbrummande

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.