söndag 19 juni 2011

Det är bl.a. därför jag är glad det inte är januari

 Jag medger; jag gillar hösten. Mycket. Men det finns ju fördelar med andra årstider, det kan man verkligen inte förneka. I alla fall juni, till exempel, där finns det många fördelar. När det gäller januari känner jag mig verkligen mycket mer tveksam, men nu tycker jag faktiskt att vi skiter i januari för tillfället.

OBS! Känsliga läsare varnas; inlägget innehåller bilder som kan upplevas som stötande om man tillhör riskgruppen. Gå i stället in på en annan blogg, en som handlar om motorcrosscyklar, pole dancing, bästa sättet att lägga ner avloppsrör till exempel. Riskgruppen, ja de är de som fått nog och övernog av rosor och västgötaspetsar. Det kan nämligen förekomma bilder på just dessa kategorier här.

OK, nu är ni varnade. Nu kör vi!

Alltså, det där med rosor, jag vet inte vad det är som är så fascinerande med dem. De får bladlöss. Rosrost. Bladmögel. De sticks. De skrumpnar ihop. De är känsligare än den mest krävande primadonna på Metropolitan. Nog för att få vem som helst till att övergå till att odla potatis istället.

Men så blommar de så där ljuvligt att man blir svag i knävecken. Och varje år far jag ut med kameran och fotograferar, trots att jag har rosbilder i övernog i förskott. Det hjälps inte; blommar rosorna, ja då måste detta förunderliga faktum dokumenteras! Compassion; som har en tveksam färg men är blomvillig som få! Eden Rose, i sanning en paradisisk ros. Cottage Rose; taggig och jävlig men ack så söt. Ghislaine de Feligonde, en urblekt blondin.
































Det är ju inte nog med dessa rosor, så lätt slipper man inte undan! En gång om året blommar honungsrosen, och då gäller det att passa på! Den doftar ljuvligt, sticks och bråkar och är alldeles, alldeles underbar!






 Jag rusade vidare med kameran i högsta hugg! Fullständigt rosenrasande kände jag mig. Dokumenterar såväl the Pilgrim som  Schneewalzer.





Fast sedan hörde jag en upprörd röst.

- ska du vara så där himla tråkig? Va?! Rosor och rosor och rosor, hur kul är det på en skala? Jag vill också va me´. Annars blir jag sur och går min väg och då kan du stå där och ångra dig! Hmpff!!

 - Men snälle Huliganen, sa jag då, vi kan väl inte ha ett blogginlägg utan dig, det förstår du väl! Klart du ska vara med på bild! Sätt dig nu här så ska matte fotografera dig.

- Jamen så allvarlig du ser ut, lille vän. Säg nu "omelett" så jag får en glad bild!

- Omelett!? fnös Huliganen. Nänänä, jag säger "cheese" i stället, fortsatte han och såg genast betydligt gladare ut.

 Vi traskade vidare. Fotograferad stort som smått. Smått som i lavendel. Stort som i växthus.



 Pionerna fick man ju inte glömma! Pioner som är så skamlöst pråliga att man inte kan motstå dem. Och schersmin! För att inte tala om fler rosor!!





  Jag ville ju dock inte stöta mig med Huliganen igen, han är ju lite känslig den lille rackaren - så jag avslutar med en bild på honom i lavendeln. Eller "lavendelen" som det heter här i Skåne.


 Och nu, nu blir det inte fler rosbilder. Men tag varning, jag har fler som ännu inte börjat blomma... så det kan hända att det blir fler, en annan dag.


12 kommentarer :

  1. Är fortfarande lika imponerad och fascinerad av alla rosor. Mina var som sagt ettåriga, någon gång i mitten på nittiotalet... :(

    SvaraRadera
  2. Jag köpte vindruva och rosenbuskar till KM i present för ett antal år sedan. Har aldrig ens sett röken av rosorna, men vindruvan producerar!
    Rosorna är vackra, men en liten västgöte bland lavendel slår det mesta i min värld!!!
    kram

    SvaraRadera
  3. Lotta, jag har köpt ett antal rosor som visat sig vara just ettåriga, trots att de var apdyra i inköp på "fina" ställen, och trots (eller tack vare?) min ömma omvårdnad.. därför blir jag lika glad någon av trotjänarna levererar!

    Maja; jag (och Huliganen) håller med dig - rosor i all ära, men inte slår de en liten västgöte.

    Vindruva har jag också, och den börjar producera den också. Det är också kul!

    SvaraRadera
  4. urs. om du har märkt att jag har "snott" en bild på en av dina ros-bilder för jag ville lära mig o rita av en ros så om du inte gillar det så kan jag radera bort den ur mitt map i datorn!!!!
    ville bara vara ärlig!!!
    /pezze

    SvaraRadera
  5. Hej Pezze! Om jag och mina rosor kan bidra till Konstens utveckling så blir jag bara glad! Så varsågod, du får gärna använda en av mina rosor.

    SvaraRadera
  6. Jag blir så in i hoppsan avis på dem som har fina blommande trädgårdar... hos mig blommar bara maskrosorna :o( Men å andra sidan så blommar de väldigt mycket. "Gräsmattan" består mestadels av mossa... skit samma egentligen, det är ju grönt i alla fall... och mjukt att gå på. Tur man bor på landet så man kan skylla på att det är en "naturtomt"

    Nääe, jag har inga gröna fingrar om det är någon som undrar...

    Ninnie

    SvaraRadera
  7. Eden rose, du är min sinnebild av paradiset.

    SvaraRadera
  8. Vilken trädgård!!!! Vilken doft, kan jag tänka! Vilken huligan, inte alla som har en sån i sina blomster. Han var nog enllgt mig den finaste blomman.
    Visst har de roligt mina tjejjor, frågan är bara, vem av dem är valpen?

    Kram LISA

    SvaraRadera
  9. Ninnie; jag fotograferar ju väldigt selektivt... bl.a. fotograferar jag INTE gräsmattan som består av det mesta. Förutom gräs ;-)

    Anna-Karin; ja tipset om denna förträffliga ros kom ju från dig. Och jag kan bara konstatera att du hade rätt - igen!

    Lisa; jag tycker också att Huliganen är den finast blomman av alla. Det gör han själv också, han lider inte av någon falsk blygsamhet den hunden.

    Vem som är valpen av Gunda och Bibbi? ;-) Det kan man ju undra... lika roligt verkar de ha, i alla fall!

    SvaraRadera
  10. Börjar att slänga ur mig lite ros, väldans så fin sidan har blivit...Men så slår jag en blick åt sidan och noterar "vafalls" och går direkt över till riset!Ruts blogg inte är med! Men så slår det mig, att Huliganens nog inte är med på hennes och då säger jag till den tjuriga damen att nu får vi låta udda vara jämnt! Om du skriver till Huliganen, kanske han skriver till dig! *skrattar*
    Och jag som jämt är go och trind i humöret tycker att det var väldigt fina rosor och lavendelar ;) men finast är nog vätten! <3

    SvaraRadera
  11. Anki; du har ju rätt! Så fel det var! Men nu, nu är det rättat. Jag hoppas innerligt att Rut kan förlåta oss.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.