onsdag 24 mars 2010

Det är ju tur att man är förnuftig

Har hämtat mitt nya körkort, eftersom det nya fotot jag tog uppenbarligen var tillräckligt likt och avskräckande oskuggat för att godkännas av Myndigheterna.

Då upptäckte jag till min illa dolda förtjusning att jo, jag har fortfarande rätt att köra motorcykel. Detta eftersom jag tog körkort annu dazumal när man uppenbarligen kvalificerade sig för motorcykel bara genom att lära sig köra bil.

Nu är det så att jag är oerhört, tja man kan kalla det feg - ja feg är nog rätta ordet - , så fort det gäller fart och balans och sånt. Alltså skulle jag aldrig ens få för mig att sätta mig på en motorcykel, än mindre framföra den.

Jag har faktiskt kört moped. EN gång. En sträcka på säkert 5 meter, innan jag gallskrikande kastade mig av i farten och vägrade köra längre. Maken påstår att detta inte kan kvalificera sig till att benämnas "köra moped", men det örat lyssnar jag inte på.

Men som sagt - i det här fallet är jag såväl förnuftigare som klokare än berörda Myndighet. Så det så.

Klok men farträdd skulle man kunna kalla mig.

10 kommentarer :

  1. Instämmer! Har mycket svårt att tänka mig själv grenslande en MC i dag. Har alltid haft svårt att tänka mig det :0)Dock kördes det moped mycket frekvent i ungdomen - jajamen!
    Men skulle nog inte dra iväg på en Euromoppe i dag.....
    Man kan ju inte ha med hundarna :0)
    Det är som med ridningen - red i tonåren, som de flesta tjejer - har inte tillstymmelse till lust att ta upp det i dag. Hästar är underbara djur, klappar gärna mjuka mular och beundrar, men rida - får va´!

    SvaraRadera
  2. Första gången jag körde moped slutade färden uppe på en stenmur. Men jag hade inte fyllt femton än. Kan ha varit därför...

    SvaraRadera
  3. LOL, förstår precis! Själv har jag bara varit passagerare (Spätta, hemska ord ;-), på mannens stora BMWare. Men nu är den skrotad sedan några år och vi åker bil. Skönt, varmt, torrt och man kan konversera!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker du är fartklok, jag! :) Jag har samma erfarenhet som du av moppar. Fem meter kom jag, sen vågade jag inte mer. Och då var jag 14 år och skulle iaf föreställa lite tuff. Hrm.

    SvaraRadera
  5. Moped har jag aldrig kört men jag har åkt kälke. Rakt in i ett 300 litersfat med traktorolja...

    En rikgit MC har jag heller aldrig kört men en period "sågade" jag mig fram i en Renault Laban*. Den var ju nästan att anse som en överbyggd MC, tog man kurvorna för snävt så välte hela bilen!

    *Renault Laban var en bil som fanns för myyyckt länge sen. Kännetecknen var en minst sagt märkligt konstruerad växelspak. Den satt vid instrumentbrädan (på mitten liksom) och påminde om ett paraplyhandtag. Växlade gjorde man genom att föra denna krycka fram och åter. Som en såg, ungefär.

    Ja herregud, fransmän - det är ingen hejd på vad de kan hitta på!!

    SvaraRadera
  6. Britta: precis! Tur kan skylla på hundarna... ;-)

    Lotti: så är det - rätt vad det är hamnar man i en stenmur. Det händer (nästan) aldrig när man promenerar. I rest my case.

    Nilla: bekvämt är bra! Vill man nödvändigtvis ha spänning i tillvaron kan man ju blunda när man köper mjölk så vet man inte om man kommer hem med mellanmjölk eller helmjölk.

    Anna-Karin: fartklok - vilket bra ord. Ska genast införlivas i min vokabulär.

    Larsson: noterar att kälke ska heller inte åkas. Själv bröt jag ett finger när jag åkte pulka med barnen. Där fick man för att man försökte vara en god mor...

    SvaraRadera
  7. Larsson: men du vet väl att paraplyhandtaget var till att hänga handväskan på :-) ?? hälsar Irenes syrra som faktiskt kört en sådan kul liten bil en gång på det glada 70-talet.

    SvaraRadera
  8. Åhh! En 4-Lajban :0)
    Hade ett ungdomssvärmeri - fullständigt oooomöjlig att....ja ni vet.....börjar på h och slutar på ångla :0) i......
    Den lelle växelspaken satt liksom i vägen ;)

    Men oj så kul lilla Lajban var att skumpa runt i - för det gjorde man - skumpade och gungade.
    Och det där alldeles speciella skorrande ljudet när det växlades ;)

    SvaraRadera
  9. Annika: Har du?! Tänk vad man lär sig på att blogga.

    Britta: Alltså, ärligt talat, 'skumpa', 'gunga' och 'skorra' - låter det ändå inte misstänkt likt det där som slutar på ångla?! ;-)

    SvaraRadera
  10. Näääädå!
    Här talar vi bara framförande av och åkande i en liten ljusblå 4-Lajban!
    För att snabbast möjligt komma till ett lämpligt ställe för ....ngel...

    Nej, nu får det vara slut på uppdykandet av dessa osedliga minnen - fast vänslandet (vi går över till det uttrycket...) var tämligen oskyldigt på den tiden :0)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.