torsdag 18 mars 2010

Världens duktigaste Huligan

Japp, det har jag! Vi har ju ägnat oss en del åt att leta nycklar, Huliganen och jag. Han tycker nog att jag är en ovanligt slarvig matte, ideligen, ideligen måste han rycka ut och leta upp nycklar.

Idag tog vi det till en ny nivå. Jag lade upp en listig strategi. Den var så här:
  1. Stäng in Huliganen i köket
  2. Göm nycklarna i trädgården
  3. Låt Huliganen leta upp dem
  4. Utdela frolic
En utmärkt plan tyckte jag. Men vid närmare eftertanke lade jag till ytterligare en punkt, nämligen
  • Glöm för all del inte var nycklarna är gömda - omutifall att, alltså. (nu tänker ni förmodligen, LITAR inte människa på sin hund? - better safe than sorry var min tanke)
Sagt och gjort. Huliganen stängdes in i köket. Matten gick ut i trädgården och planterade nycklarna här:

Gömd nyckel
Huliganen släpptes ut, spänningen var hög! Hur skulle detta gå?!

Huliganen for ut, drog ett varv runt päronträdet och äppleträdet, snusade längs staketet in mot grannen där lille Linus stod och tittade beundrande på Sherlock Huliganen. Sedan drog hans sig mot växthuset, och jajamensan! Han snokade upp bilnycklarna i buxbomsklotet, titta bara!

Den mästerlige nyckeluppletaren in action
Och här kommer han för avlämnandet och belöningen - är han inte alldeles fantastiskt superduperduktig? Är han inte bara helt enkelt bäst?

8 kommentarer :

  1. Det är ju LYSANDE!!

    Nyckelletande Huliganer, det är finfina grejer det :)

    SvaraRadera
  2. Jomen det är han faktiskt. Både superduperduktig och helt enkelt bäst.

    SvaraRadera
  3. Nämen en sådan redig Huligankillle, säger jag med ett fånigt flin för jag är så himla svag för Huliganer som kikar under lugg med en knippe nycklar under näsan :-)

    SvaraRadera
  4. En drömhund helt klart! Kan han hitta kantareller också?

    SvaraRadera
  5. Åhh! Vad duktiga NI är! Jag och Emil har tränat "leta nyckel" i hmm.. snart 6 år!
    Klicker och nycklar på golvet.
    -Ok, husse! Vad ska jag göra för att det ska klicka?! Ok, nycklarna har jag ju sett för länge sen! Aha, titta på dem? (gott med godis!) Sen då husse? Va måste jag anstränga mig mer?? Jaha.. sätta tassen, nosa på dem.. ?
    Aha! Om jag lyfter dem i munnen så får jag ett klick va?
    Gött!
    Men SEN då? Jag lyfter och får inget klick? Hålla kvar dem? Glöm och dröm! Dina nycklar luktar skit! Jag typ, lägger mig någonstans så får väl du hålla ordning på nycklarna helt enkelt.. Inte det värt det liksom ba!

    SvaraRadera
  6. jeanette och Dino19 mars 2010 kl. 05:38

    Han är såååååå DUKTIG, själva är vi på hovslagarens nivå...
    Noterar att Hulliganen fortfarande inte håller i själva nycklarna utan i den mer behagliga ringen. Vore kanske värt att prova...

    SvaraRadera
  7. Med tanke på mattes förmåga att tappa bort nycklar så har du gjort dig själv en stor välgärning genom att träna honom så himla bra att han kan leta upp dem! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  8. Larsson: det gläder mig (och Huliganen) att du ser storheten i det hela. Trots det lilla formatet på hunden.

    Emelie: för att inte tala om snuttigast!

    Nilla: inte än - men onekligen något att träna på. I lagom höjd växer ju de små rackarna också!

    Lotti: jamenvisst ser man att han tycker det är lite läskigt att hålla i den där nyckelknippan?

    Hovslagaren: han har ju faktiskt en poäng i det där, eller hur? Egentligen tycker nog Huliganen också att matte kan hålla reda på sina egna nycklar. Men så är han ju så svag för frolic...

    Jeanette: Nycklarna håller han INTE i. Det är FÖR äckligt. Du får köpa dig en Georg Jensen-nyckelring du också!

    Annika: Visst är jag smart? (sa hon självbelåtet)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.