tisdag 2 februari 2010

Håll i hatten!

Håll i er nu! Nu ska vi bli litterära minsann. Här sitter vi, maken och jag och vi är som i dikten: Ur stugan tittar bonden. Med undran och i skräck. Om man bortser från att vi inte är bönder, inte bor i stuga och det inte handlar om slaget vid Helsingborg, så är det precis så när vi tittar ut på vädret. Blåst och snö, blåst och snö. "Med undran och med skräck" - ja jag får erkänna att Snoilsky lyckats pricka vår stämningsläge precis. Den där första storögda förtjusningen över snön, den har liksom försvunnit. Med skräck - maken tänker att jäklar också, nu måste jag skotta igen. Med undran - hur ska vi fixa kvällsrundan? tänker jag.

Redan imorse varnade SMHI för det här så Huliganen fick följa med till jobbet redan då. Annars har han hemmatjänst på förmiddagen och ägnar eftermiddagen åt att hålla ett gäng konsulter i herrans tukt och förmaning.

Huliganen blev mäkta glad och förvånad när han skulle få följa med redan på morgonen, men när han kom ut och såg att vi skulle åka bil åkte svansen ner och han tittade på mig med en blick som tydligt sa "även du min Brutusmatte". Huliganen gillar inte bil. Ska man vara ute ska man gå tycker han. Eller springa. Eller fara runt som en lobotomerad skallbagge. Inte hasa runt i en bil.

- Blir det övertidsersättning? undrade han sen.
- Självklart, sa jag. Tänk dig själv - både förmiddagsfika och eftermiddagsfika, tänk så mycket ost du kan tigga då.

OK då, sa Huliganen och lät sig transporteras till stället som håller honom med bajspåsar och frolic.

Idag hade vi en finsk delegation på besök. Huliganen tog emot dem och släppte nådigt dem över tröskeln. En av besökarna kastade sig då ner på alla fyra och började jollra i falsett. Vafalls?! tänkte Huliganen då. Ska det jollras på jobbet? Med mig? Är inte detta under min värdighet? Alltså morrade han lite försiktigt i ena änden och viftade på svansen i andra.

Besökaren log bara och klappade vidare. Finsk sisu! tänkte jag uppskattande då. Och det fick sin förklaring när det visade sig att hon hade tax själv, hon var liksom van vid små herrar med stor självkänsla och som är mucho macho.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.