onsdag 10 februari 2010

Litet kulturell inlägg

Medge att ni blev förvånade igår,vavava? Ett helt inlägg utan minsta hundinslag! Kan detta vara möjligt, frågar ni er. Har någon annan tagit över bloggen?

Och tänk, nu blir det ingen hund idag heller!

Idag har jag nämligen varit kulturell. Terminens akvarellkurs satte igång. Med penslar, papper, färger och palettkopp dök jag upp. Jag vill måla blommor, det påtalar jag med emfas varenda gång det diskuteras vad vi ska måla för motiv. Framför allt vill jag inte måla perspektiv. Traktorflak, regnblöt asfalt, vägmaskiner står heller inte överst på min önskelista. Tyvärr har instruktören en stor förkärlek för såväl perspektiv som traktorflak, så jag blir nerröstad varenda gång.

Bistert muttrande får jag ju foga mig fast min trängtan står efter att måla rosor.

Mycket riktigt - idag fick vi måla en dam i djup skugga med lite ljus som kom in genom ett par halvöppna fönsterluckor. Inte minsta lilla tussilago ens en gång. "mörkare, mörkare" hetsade han oss. Enda trösten var att bilden var tagen i samband med en vinprovning, så man kunde ju i alla fall tänka sig ett lite vinglas någonstans där inne i skuggorna.

Förresten var det en hund med på bilden också. Aha säger ni nu, det blir lite hund trots allt. Men nix! En av deltagarna rationaliserade bort hunden helt och hållet. En annan målade något som mer såg ut som en liten räv. Min egen hund såg ut som får. Ett ovanligt spöklikt får med väldigt låg IQ dessutom.

4 kommentarer :

  1. "...väldigt lågt IQ"...hmm...hur målar man det??

    Svar till: Vetgirig

    SvaraRadera
  2. Vilken dum målarinstruktör!! Om man vill måla blommor borde man få det! Finns det inte någon lag mot att måla traktorflak?

    SvaraRadera
  3. Kunde inte damen fåttt en blomma i håret, eller kanske i hatten om hon nu hade en sådan? Jag tycker du skulle varit olydig och målat dit en sådan - lite mothugg skall han väl ha!

    SvaraRadera
  4. Bästa vetgirig! Det krävs specialkunskaper till det, specialkunskaper som man enbart får om man målar massor med traktorflak. Man målar helt enkelt fåret ovanligt...tja vad ska jag säga... fåraktigt!

    Lotti: Om det inte finns, så borde det minsann finnas! Målade Monet traktorflak? Michelangelo? Nä minsann. I rest my case.

    Annika: Damen satt i så djup skugga att man liksom bara såg en fet arm och ett knubbigt knä. Hon kunde haft en hel rosenbuske i huvudet och det hade inte synts ändå. Instruktören har en märklig svaghet för att vi ska måla enligt förlagan. Inga fria tolkningar där inte.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.