tisdag 9 februari 2010

Vårkänslor

Ja alltså inte om man sticker ut näsan utanför dörren. Där är det isigt, råkallt och snöigt. Men sånt får man sätta sig över - man måste ha visioner!

Just nu ligger våren i startgroparna. Jag är i det där förväntansfulla stadiet när man beställer fröer och tror att det ska prunka som aldrig förr! Snart är det dags att väcka växthuset ur sin törnrosasömn, släpa fram såbrickor, torvbriketter och växtetiketter.

Det är likadant varje år: jag tror verkligen att nu, nu kommer alla fröer att gro, jag kommer att få en trädgård som fullkomligt exploderar av blomsterprakt. Sen blir det som det alltid blir: vissa sorter gror inte alls. Andra blir långa och taniga och rangliga. Någon börjar friskt men ger sen upp andan och kastar in handduken. Några trogna och enkla sorter gror förvisso, men det blir aldrig så många och så frodiga plantor som man har sett för sin inre syn.

Ärligt talat, man kunde lika gärna åka ner till Åbergs direkt och köpa sina plantor. Där säljs inga rangel minsann, där köper man fina knubbiga ekologiskt odlade plantor. Och när man går där och njuter i deras visningsträdgård så kan man ju också passa på att fika i deras trädgårdskafé.

Å andra sidan - jag kan ju fika i mitt eget växthus också! Jag vet - ty jag har provat. Många gånger... ;-)

Nu har jag i alla fall beställt fröer. Glansmalva, blomstertobak, dubbla cosmos. Picknicktomater. Jag kommer att så, plantera om, skola ut dem. Jätteroligt kommer det att bli.

Sen kommer jag att åka till Åbergs och köpa fler blommor. Och fika! Man får inte glömma att fika! Och det blir också roligt. Dubbel glädje, det är väl inte illa?

Häromdagen var jag inne i växthuset. Där stod olivträdet och gjorde åkarbrasor. Apelsinträdet tittade förebrående på mig. Min jättestora Mårbacka hade packat in. Antingen är hon död eller också bara skendöd. Håll ut! sa jag. Snart är det dags. Snart kommer jag att sitta här och äta frukost under vinrankan på helgerna igen. Och jag måste erkänna att jag längtar!

3 kommentarer :

  1. Haha, guuud vad jag känner igen mig! Men jag är nog klokare än du för förra året struntade jag i alla dessa fröer och köpte små knubbiga fina plantor på vårkanten istället.

    Igår höll jag dock på att falla för frestelsen igen... Men påminde mig själv om hur smidigt det var förra året att köpa färdiga så jag behärskade mig. :)

    SvaraRadera
  2. Jag har precis shoppat fröer för en icke förkastlig summa, fastän jag varje år gör samma erfarenheter som ni andra. Jag beställde t o m en påse sömntutor (Appleblossom) som jag VET knappt funkade i fjor. Hur dum får man vara? Å andra sidan kompenserade jag med 3 påsar luktärter, som jag hittills alltid lyckats med. F ö var glansmalvan tyvärr slut.

    SvaraRadera
  3. Jeanette: Du är en smartare kvinna än jag! Jag bugar mig i beundran. Din trädgård kommer att bli en prydnad för sin omgivning, medan jag kommer att skrämma slag på grannarna med mina rangliga, skrangliga missfoster till plantor.

    Anna-Karin: Sömntutor? Det var djärvt! De blommar aldrig för mig. Luktärter vill sig inte heller, fast jag älskar luktärter, men de otacksamma rackarna vägrar att gro. Trots att jag kostar på dem omvårdnad, såjord, pyssel och jag vet inte vad.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.