måndag 22 februari 2010

Jag vill bara påpeka

...att jag tar mitt ansvar för att få slut på eländet.

Fröpåsarna ligger i startgroparna. Trädgårdstidningarna ligger lite nonchalant utspridda i huset. Jag målar enbart naturmotiv och blommor - och då i vårskrud. Ingen isig asfalt, inga regntunga skyar. Ingen snösmältning i rännstenar.

Så fort jag målar en tulpan så tänker jag belåtet med adress till akvarellinstruktören att "ha! där fick du! nu målar jag bara blommor i fel perspektiv!". Inte för att jag direkt tror att han hade legat sömnlös av oro om han vetat det.

Så nu tycker jag det kan vara dags. Nästa vecka går vi ju in i mars, och min mamma sa alltid att mars, det är en vårmånad. Och mamma sa man liksom inte emot. Sa hon "vår" så var det vår. Modern var en liten späd kvinna - men med en personlighet som var en blandning av Attila, hunnerhövdingen och Bismarck ungefär. Maken påstår att jag blir mer och mer lik henne - jag som är mild som en västanfläkt? Va?! Å andra sidan var maken mycket förtjust i min mamma, så jag får nog ändå ta det som en komplimang. Tror jag.

Spårlinan och spårselen ligger är beredda. Det ska bli så kul att komma igång igen! Ut i skogen och spåra bland vildsvin och fästingar (frågan är vilket jag är mest rädd för?). Vi ska spåra med vår vän Briarden. Vi ska introducera når granne Linus i spårandets ädla konst.

Ja jag är helt beredd på att fara runt bland plantskolorna och köpa en massa roliga pelargoner, rosor och perenner. Sitta på altanen och fika. Äta frukost i växthuset. Hysa grandiosa planer för trädgården som jag visserligen vet förmodligen inte blir genomförda, men vad gör det?

Jag är beredd på att maken ger sig ut på skalbaggsjakt igen och fyller skrivbordet med små döa, räliga skalbaggar. Att han vill förevisa skatterna för mig i stereoluppen vare sig jag är intresserad eller ej. (Oss emellan sagt, det är jag inte, men jag tycker ju han är så gullig så jag tittar ändå).

Japp! Jag är beredd! Just bring it on - Varde Vår!

7 kommentarer :

  1. Alltså med en morsa som man lyder, en man som fullkomligen lindar morsan som man lyder runt sitt lilla finger och en personlighet som mer och mer går åt det hållet. Snacka om att ha rätt bra garantier för att kärleken kommer att hålla.

    Tänk vad lika det kan vara :)

    Hoppas bara inte att hovis lägger börjar strö döa skalbaggar omkring sig...

    SvaraRadera
  2. Jag ropar och ropar till Gumman Tö att det är dax nu! Bra att det är fler som jobbar på att våren ska infinna sig. Men kung Bore vill inte ge sig, det snöar stora flingor nu. Men skam den som ger sig.

    SvaraRadera
  3. Lotti: ja vem skulle inte vilja älska mig livet ut, frågar man sig? Så det lär nog hålla hoppas jag!
    Vad beträffar hovis undrar jag bara: har han börjat visa såna tendenser? Börjar han längtansfyllt prata om harpaluser och cerambyxer och tordyvlar? Annars kan du nog vara lugn. Fast vänta nu! Hos maken bröt inte skalbaggsraseriet ut förrän för något år sedan...

    Kerstin: Det är bra - ropa på! Ropa högre! Nu får det vara nog!

    SvaraRadera
  4. Vänner - förenen eder! Bannlys vintern!!!!

    Jag blir alldeles varm inombords när jag läser om "äta frukost på altanen" och om att åka till plantskolan och KÖPA!!! Visst - gräsklippning, ogräsrensning, grävning i rabatter.......who cares!
    Hörde några hugsvalande ord av väderdamen på TV -"snö, som övergår i regn" "mildgrader".....
    Ja, det blir väl en period med sjöstövlar, simfenor på västgötarna och en collie som får hängas i torkskåpet :0) Men vad gör det...

    SvaraRadera
  5. Vår... Vår... Ja kanske ändå att den kommer att komma... Även om det just i dag känns j**ligt långt borta när Jea idag ska skott snö på tak för att det inte ska rasa in, samtidigt som det öser ner mera snö...
    Precis vad man vill göra på sin enda lediga dag denna vecka...

    SvaraRadera
  6. Såg ni annonsen på Blocket: Snö säljes? :D

    Tack, Irene, för att du tar ditt ansvar och lockar fram våren. Det känns tryggt. Än så länge verkar det inte hjälpa tyvärr. Beställde du fel fröer??

    SvaraRadera
  7. Britta: Visst är man sugen på en räd till plantskolan? Få shoppa loss rejält, och sen släpa hem bytet till hemmets vrå! Nu har jag inget torkskåp, men oj vad förvånad jag hade blivit om jag hittat en collie där!

    Jeanette: alltså, jag köfr på strutstaktiken - jag blundar för snön på carporttaket - och då finns den väl inte där?! Hoppas du inte ramlat ner, förresten!

    Anna-Karin: Det måste vara för att glansmalvan var slut! Undrar hur många spekulanter det fanns till snön...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.