onsdag 2 december 2009

Huliganen - numera även instruktör

Maken och jag har varit på hösten sista akvarellmålning idag - vi tränade fria tekniker. Kul, tyckte jag! "Jävla kladdande" tyckte jag mig höra maken muttra, han är mer perspektivmålare än en sån som använder bubbelplast, citronsaft, salt, kreditkort, gafflar och sånt.

När vi kom hem skulle ju Huliganen ut på kvällspromenad och vi traskade iväg. Vi erbjöd maken att följa med, men han skyllde fegt på någon fotbollsmatch och stannade hemma. När vi svängde in på vår gata mötte vi lille Linus, grannvalpen, som stod där med sin matte. Linus har ännu inte riktigt fattat vitsen med att gå i koppel, då sätter han sig på sin lilla rumpa och blir sittandes, fast han annars har så mycket spring i sina små korta ben.

Så Huliganen fick vara instruktör och sen promenerade vi runt kvarteret tillsammans. "Jag ska lära dig allt jag kan" sa Huliganen till Linus, som såg vederbörligen imponerad ut och traskade på som om han aldrig gjort något annat. Hampus gick före och pekade ut bästa häckar att pinka på, demonstrerade hur man lyfter benet, var man snusar och hur man sprätter. Kort sagt, allt en macho hanhund behöver kunna. Linus visade sig vara en lättlärd figur och följde troget i Hampus fotspår.

De kommer att bli ett tufft par, de där två.



4 kommentarer :

  1. "Bubbelplast, salt, kreditkort, gafflar." Now you´re talking! Precis sådant har jag ju också jobbat med när vi har färgat tyg. Kanske skall vi ha en dag i sommar när vi färgar papper/tyg tillsammans? Fast jag använder ju förstås inte dyra akvarellfärger utan istället dyra tygfärger. Men färg som färg och kladd som kladd. Kunde nog bli roligt!
    Och nu kommer jag snart över och tittar på garnnystat, låter som han kan bli en kul prick.

    SvaraRadera
  2. Jag som for en kort sekund fick for mig att Hampus visade sig fran sin allra basta lydnadshundssida och gick fot som om varldens sista ostmacka stod pa spel. Hur jag nu kunde tro nat sa dumt.

    SvaraRadera
  3. Men Emelie - du har varit borta för länge...

    SvaraRadera
  4. Jamen herregud, hur tänker ni egentligen?! Vad tror ni är väsentligt ur kunna-synpunkt hur en hunds perspektiv? "gå fot".... pah! Det där är ju bara larv som ens människor tycker verkar vara en bra grej. OK man gör det emellanåt för att få sin frolic eller ostbit, men det som verkligen betyder något här i livet, det är, let's face it, pinka revir, spela allan och snusa efter eventuellt sex. Så det så. Jag tror Linus håller med på den punkten.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.