onsdag 27 januari 2010

Kryp!

- vad ska du skriva om idag? undrade maken intresserat.

- kryp! svarade jag och då såg jag hur maken lyste upp. Han såg framför sig hur jag skulle bre ut mig om Cerambyx och Harpalus och allt vad de små krypen heter, han tänkte sig säkert att han skulle få hämta böcker, skrodera och berätta och sprida lite skalbaggskunskap över en kunskapstörstande allmänhet.

Tyvärr, käre make. Jag tror att intresset för skalbaggsuslingar är väldigt ljumt, hur märkligt detta än kan låta i dina öron.

Nej, det är så här: jag läser ofta och gärna bloggen om vättarna Ymer och Gusten som jag har i min blogglista. Häromdagen upptäckte jag att dessa mångsidiga och begåvade hundar även är filmstjärnor! Se här till exempel: Ymer som agent. En rafflande nagelbitarfilm av yppersta klass! Och det finns fler! Det är bara att gå in på youtube och söka på Ymer Ysterkvist. Själv skrattade jag så att jag höll på att ramla ur soffan när jag så Ysterkvisten som tomte och Gusten som ren i tomtefilmen.

Men nu villar jag visst in mig. Jo det här med kryp: i filmen kryper agent Ymer genom snåren på jakt efter korvreceptet. När jag såg det kom jag att tänka på att för ett bra tag sedan så fick jag för mig att lära Huliganen att krypa. Nu är ju Huliganen inte typen som kryper för någon, och det kan vara förklaringen till att vi inte direkt rosade marknaden med hans kryp. Vi kom så långt att han gjorde någon slags grodliknande hopp och då började jag skratta jättemycket och sen blev det liksom inte mer med det.

Nu blev jag dock inspirerad. Jag plockade fram Canis' klickerträningsbok och lät Huliganen läsa om hur man lär in kryp.

Sen började vi. Huliganen gjorde ett grodhopp, och vräkte sig sedan framåt mot den hägrande frolicen.

- Nejnej, sa jag då. Larsson säger att man måste ha tålamod när man lär in nya konster. Visa nu lite tålamod, min bäste Huligan. Kryyyyp. Sakta och omsorgsfullt och tålmodigt.

- Tålamod och tålamod, sa Huliganen då, va' ska det vara bra för? Förresten är du inte så värst tålmodig själv, din gamla morrhoppa.

- Det är jag väl visst, sa jag sårat då. Jag är oerhört tålmodig. Pedagogisk och så.Så sent som i förra veckan var jag tålmodig, om jag inte missminner mig. Jaja, det kan ha varit i förrförra veckan men i alla fall. Nu börjar vi om. Kom ihåg, Huliganen, nyckelordet är TÅLAMOD.

Huliganen suckade. Men frolic ville han ju ha, så han kämpade på. Jag vill inte påstå att det är felfritt. Eller kanske ens liknar kryp?

Men om han bara kan lära sig lite tålamod, så ska vi nog få till det. Så småningom.

4 kommentarer :

  1. På bilden anar jag att Huliganen har attityd. Det är bra! Det är MYCKET bra!:)

    Kan han sen bli lite "tung i gumpen" så har ni 10;an som i en liten ask. Plättlätt!! ;)

    SvaraRadera
  2. Även lapphundar kan ha lite dåligt tålamod... Så pass dåligt att man ibland kan gå iväg och tjura när man inte får människan att förstå att man gör ALLT för att få frolicen - och ändå inte får den.
    Oändligt många böcker har människan satt under nosen på undertecknad och jag tycker att jag tålmodigt har läst dem (i ärlighetens namn kanske bara skummat lite men det behöver inte hon vet...)
    Högaktningsfullt / Kung Dino

    SvaraRadera
  3. Larsson: kan man inte kombinera? Jag är tung i gumpen och han kryper? Och visst har han attityd, Huliganen. Det är nog därför jag har så omåttligt svag för honom!

    Kung Dino: det är itne lätt att begripa sig på människor emellanåt. Man får ha överseende med dem, tror jag. /Huliganen

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.